Počet záznamů: 1
Sloh, architektura, život. K teorii dějin umění Oldřicha Stefana
- 1.
SYSNO ASEP 0534176 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV J - Článek v odborném periodiku Poddruh J Článek ve SCOPUS Název Sloh, architektura, život. K teorii dějin umění Oldřicha Stefana Překlad názvu Style, architecture, life. On Oldřich Stefan's theory of art history Tvůrce(i) Murár, Tomáš (UDU-I) ORCID Zdroj.dok. Opuscula historiae artium. - : Masarykova univerzita - ISSN 1211-7390
Roč. 69, č. 1 (2020), s. 74-89Poč.str. 16 s. Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova style ; Oldřich Stefan ; Vojtěch Birnbaum ; Max Dvořák ; Vienna school of art history ; 1940s Vědní obor RIV AL - Umění, architektura, kulturní dědictví Obor OECD Arts, Art history Způsob publikování Open access s časovým embargem (01.12.2022) Institucionální podpora UDU-I - RVO:68378033 EID SCOPUS 85125509275 Anotace Studie se zabývá výkladem teorie dějin umění Oldřicha Stefana, kterou vytvořil v první polovině čtyřicátých let 20. století a jíž nebyla doposud z historiografického hlediska věnována dostatečná pozornost. Stefan se zabýval podstatou a významem dějin umění jako „slohovědy“ chápané jako problematiky umění ve spojení s životem, zkoumající způsob jejich vzájemného provazování ústícího do specifického historického i soudobého tvoření a poznávání skutečnosti. Tato Stefanova teorie dějin umění je ve studii interpretována jako rozvedení výzkumné metody vídeňské školy dějin umění, již si Stefan upravil pro potřeby své vědy o slohu, jež měla zkoumat souvislost poznání a tvoření (umělecké) skutečnosti a vztah současnosti s minulostí při výzkumu formy uměleckého díla, a to uvědoměním si lidského prožívání nad-osobních zákonitostí slohotvorného procesu, jehož chybění bylo podle Stefana důvodem myšlenkové i tvůrčí krize první poloviny 20. století. Překlad anotace The article offers an interpretation of Oldřich Stefan’s theory of art history, which he formulated in the first half of the 1940s and which has not yet received sufficient attention in historiographic research. Stefan explored the nature and meaning of art history as a ‘science of style’, which he understood to mean an inquiry into the relationship between art and life and how the intertwining of the two results in specific historical and contemporary ways of creating and understanding reality. This theory of art history that Stefan put forth is interpreted in the article as an expansion on the method of research advanced by the Vienna school of art history. Stefan adapted this approach to fit the needs of his science of style, which sought in the study of artistic forms to examine the relationship between the knowledge and creation of (artistic) reality and the relationship between the present and the past, and to do so by developing an awareness of the human experience of the super-individual principles of the style-generating process. In Stefan’s view, it was the absence of this process that was the source of the intellectual and creative crisis that occurred in the first half of the 20th century. Pracoviště Ústav dějin umění Kontakt Veronika Jungmannová, jungmannova@udu.cas.cz, Tel.: 221 183 506 ; Markéta Kratochvílová, kratochvilova@udu.cas.cz, Tel.: 220 303 939 Rok sběru 2022 Elektronická adresa http://hdl.handle.net/11222.digilib/143305
Počet záznamů: 1