Počet záznamů: 1  

Vztah mezi individuálními charakteristikami a vysokoškolským vzděláním: role osobnosti, fyzické atraktivity a sebehodnocení

  1. 1.
    SYSNO ASEP0497815
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JČlánek ve WOS
    NázevVztah mezi individuálními charakteristikami a vysokoškolským vzděláním: role osobnosti, fyzické atraktivity a sebehodnocení
    Překlad názvuThe Relationship Between Personal Characteristics and Tertiary Education: The Role of Personality, Physical Attractiveness and Self-esteem
    Tvůrce(i) Anýžová, Petra (SOU-Z) ORCID
    Zdroj.dok.Sociologický časopis / Czech Sociological Review. - : Sociologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0038-0288
    Roč. 54, č. 5 (2018), s. 667-697
    Poč.str.31 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovatertiary education ; physical attractiveness ; personality traits
    Vědní obor RIVAO - Sociologie, demografie
    Obor OECDSociology
    CEPEF16_013/0001796 GA MŠMT - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
    Způsob publikováníOpen access
    Institucionální podporaSOU-Z - RVO:68378025
    UT WOS000450719100001
    EID SCOPUS85057403773
    DOI10.13060/00380288.2018.54.5.419
    AnotaceCílem této studie je zjistit, do jaké míry je vysokoškolské vzdělání a vzdělanostní mobilita ovlivněna takovými individuálními charakteristikami, jako jsou osobnostní rysy, fyzická atraktivita a sebehodnocení. Zaobírá se tak tématem, které je v českém stratifikačním výzkumu již velice dlouho zanedbáváno. Studie je založena na reprezentativních datech českého longitudinálního výzkumu (Opomíjené dimenze lidského kapitálu 2015) navazujícího na mezinárodní projekt OECD-PIAAC. Výsledky potvrzují, že fyzická atraktivita hraje důležitou roli při dosahování vysokoškolského vzdělání, obzvláště v humanitních a sociálních vědách. Co se týče osobnostních rysů, otevřenost změně a extraverze jsou více přínosné pro humanitní studia, zatímco neuroticismus významně snižuje šance jedince na získání diplomu v přírodních vědách. Svědomitost a vyšší sebehodnocení mají zase pozitivní dopad na vzestupnou vzdělanostní mobilitu. Studie také odhalila genderové rozdíly v síle efektů individuálních faktorů, obzvláště v případě osobnostního rysu přívětivosti.
    Překlad anotaceFocusing on a subject largely neglected in mainstream Czech social stratification research so far, this study seeks to examine to what extent tertiary educational attainment and educational mobility are affected by personal factors, such as personality traits, physical attractiveness, and self-esteem. It is based on data drawn from a large-scale representative survey carried out
    in the Czech Republic (Neglected Human Capital Dimensions 2015) as the second follow-up to the OECD PIAAC project. The results show that physical attractiveness plays a significant role in tertiary educational attainment, especially in the humanities and social-science disciplines. As for personality traits, Openness to Experience and Extraversion are more beneficial for humanities degrees, whereas Neuroticism significantly decreases a person’s
    chances of obtaining a degree in science. Conscientiousness and Self-esteem have a positive impact on upward educational mobility. The study also finds that there are some gender differences in the strength of the effect of personality factors, and that this is especially true for the trait of Agreeableness.
    PracovištěSociologický ústav
    KontaktEva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351
    Rok sběru2021
    Elektronická adresahttp://sreview.soc.cas.cz/uploads/41922eea14d389a9cb2c48d5d125f176cf04399c_18-5-02Anyzova19.pdf
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.