Počet záznamů: 1
Rozhlasová hra a/nebo rozhlasová inscenace? Poznámky k teorii takzvané slovesné tvorby
- 1.
SYSNO ASEP 0548250 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV J - Článek v odborném periodiku Poddruh J Článek ve WOS Název Rozhlasová hra a/nebo rozhlasová inscenace? Poznámky k teorii takzvané slovesné tvorby Překlad názvu Radio play and/or radio production? Notes on a theory of “literary” radio output Tvůrce(i) Jungmannová, Lenka (UCL-M) RID, SAI, ORCID Zdroj.dok. Česká literatura. - : Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-0468
Roč. 69, č. 4 (2021), s. 453-476Poč.str. 24 s. Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova radio play ; radio production ; performativity ; radio acting Vědní obor RIV AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize Obor OECD Specific literatures Výzkumná infrastruktura CLB II - 90136 - Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i. Způsob publikování Open access Institucionální podpora UCL-M - RVO:68378068 UT WOS 000730690100002 EID SCOPUS 85131005013 DOI https://doi.org/10.51305/cl.2021.04.02 Anotace Cílem této studie je teoreticky definovat a rozlišit rozhlasovou hru a rozhlasovou tvorbu. V první části příspěvku jsou proto charakterizovány jednotlivé složky rozhlasové inscenace (řeč, hudba, zvuk a ticho), její performativnost a její základní stavební kámen - akustická situace vznikající při interakci mezi herectvím a zvukovou produkcí. V další části je rozhlasová tvorba posouzena jako zvuková kompozice (teoretickými pasážemi o montáži a časoprostorových jevech) a nakonec jsou zmíněny i historické kořeny tohoto rozhlasového díla. Druhá polovina studie se zaměřuje na rozhlasovou hru, kterou se snaží analyzovat především na základě jejího vztahu k divadelní hře. Studie pak pokračuje zkoumáním jak strukturních prvků, tak typů rozhlasových her a sekundárních procesů spojených s tvorbou tohoto literárního díla: adaptace a dramatizace. Překlad anotace The objective of this study is to theoretically define and distinguish between a radio play and radio production. Hence the first part of the paper characterizes the individual components of a radio production (speech, music, sound and silence), its performativity and its basic building block - the acoustic situation arising out of the interaction between the acting and the sound production. In the next section the radio production is considered as a sound composition (by theoretical passages on montage and time and space phenomena) and finally the historical roots of this radio work are also referred to. The second half of the study focuses on the radio play, which it endeavours to analyse primarily on the basis of its relationship to the theatre play. The study then goes on to examine both the structural elements and the types of radio plays and the secondary processes involved in the creation of this literary work: adaptation and dramatization. Pracoviště Ústav pro českou literaturu Kontakt Pavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135 Rok sběru 2022 Elektronická adresa https://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:0af94141-0619-4e69-8df2-71ed8978b20f?article=uuid:674f3c7e-a3d8-45c7-a1c5-cbe63b357403
Počet záznamů: 1