Počet záznamů: 1
Kanibalka Marie. Zkáza Jeruzaléma a zavržení Židů v staročeské literatuře doby lucemburské
- 1.
SYSNO ASEP 0577926 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV J - Článek v odborném periodiku Poddruh J Článek ve WOS Název Kanibalka Marie. Zkáza Jeruzaléma a zavržení Židů v staročeské literatuře doby lucemburské Překlad názvu Mary the cannibal. The destruction of Jerusalem and the condemnation of the Jews in Luxembourg-era Old Czech literature Tvůrce(i) Soukup, Daniel (UCL-M) RID, SAI, ORCID Zdroj.dok. Česká literatura. - : Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-0468
Roč. 71, č. 5 (2023), s. 575-602Poč.str. 28 s. Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova medieval literature ; homiletics ; hagiography ; vernacular literature ; Jan Hus ; late medieval piety ; Jerusalem ; Flavius Josephus ; anti-Jewish rhetoric Vědní obor RIV AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize Obor OECD Specific literatures CEP GA19-12859S GA ČR - Grantová agentura ČR Výzkumná infrastruktura CLB III - 90243 - Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i. Způsob publikování Open access Institucionální podpora UCL-M - RVO:68378068 UT WOS 001177108400001 EID SCOPUS 85176374439 DOI 10.51305/cl.2023.05.01 Anotace Vyprávění Flavia Josepha ve Válce židovské o dobývání Jeruzaléma římskými vojsky a hladomoru v roce 70 zachycuje scénu, v níž židovská matrona Marie Eleazarova pozřela své vlastní dítě. Příběh, v němž hraje tento „hrozný pokrm“ důležitou symbolickou úlohu, vstoupil prostřednictvím latinského písemnictví také do vernakulárních textů českého středověku. V rámci křesťanské soteriologie bylo zničení Chrámu chápáno jako zlom v dějinách spásy, tedy jako završení vyvolení a triumfu církve. V očích pozdějších křesťanských exegetů bylo vyvrácení Jeruzaléma Římany trestem za židovskou slepotu a neochotu přijmout Krista. Analýzou hagiografických a homiletických textů ze 14. a 15. století z českých zemí se pokusím ukázat, jakým způsobem fungovala „zkáza Jeruzaléma a zničení Chrámu“ jako základ teologické koncepce židovského zavržení a protižidovské rétoriky, která našla svůj nepřímý odraz i v církevní legislativě týkající se židovské komunity a pronikla prostřednictvím vernakulárních textů k širším vrstvám společnosti. Překlad anotace Flavius Josephus’s Bellum Judaicum account of the conquest of Jerusalem by Romans and the famine in 70 CE depicts a scene in which the Jewish matron Mary devours her own child. The story, in which this “terrible meal” plays an important symbolic role, also
entered the vernacular texts of the Czech Middle Ages through Latin literature. In the eyes of Christian exegetes, who drew detailed information about Titus’s invasion and massacre of the Jews from Flavius Josephus, the sacking of Jerusalem was a punishment
for Jewish unwillingness to accept Christ. By analysing Old Czech hagiographic and homiletic texts, I will show how the “fall of Jerusalem” formed the theological concept of the condemnation of the Jews and anti-Jewish rhetoric.Pracoviště Ústav pro českou literaturu Kontakt Pavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135 Rok sběru 2024 Elektronická adresa https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:d8ff8f30-cb1f-4899-a5f9-da1495b7f4cb
Počet záznamů: 1