Počet záznamů: 1
Meshfree reduced order model for turbomachinery blade flutter analysis
- 1.
SYSNO ASEP 0556768 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV J - Článek v odborném periodiku Poddruh J Článek ve WOS Název Meshfree reduced order model for turbomachinery blade flutter analysis Tvůrce(i) Prasad, Chandra Shekhar (UT-L) ORCID
Kolman, Radek (UT-L) RID
Pešek, Luděk (UT-L) RIDCelkový počet autorů 3 Číslo článku 107222 Zdroj.dok. International Journal of Mechanical Sciences. - : Elsevier - ISSN 0020-7403
Roč. 222, May (2022)Poč.str. 18 s. Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. eng - angličtina Země vyd. GB - Velká Británie Klíč. slova aeroelastic instability ; turbomachinery blade flutter ; hybrid 3D panel method ; reduced order aeroelastic model ; boundary element method ; discrete vortex particle method Vědní obor RIV BI - Akustika a kmity Obor OECD Applied mechanics Vědní obor RIV – spolupráce Ústav termomechaniky - Akustika a kmity CEP GA20-26779S GA ČR - Grantová agentura ČR EF15_003/0000493 GA MŠMT - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy TN01000007 GA TA ČR - Technologická agentura ČR Způsob publikování Omezený přístup Institucionální podpora UT-L - RVO:61388998 UT WOS 000798733400002 EID SCOPUS 85127625644 DOI 10.1016/j.ijmecsci.2022.107222 Anotace The paper introduces a development and application of boundary element based meshfree reduced order model for subsonic flutter analysis of turbomachinery blade cascade. The prime objective of the present work is to demonstrate the efficient use of meshfree hybrid boundary element method for subsonic flutter analysis of low pressure stage steam turbine blades . The meshfreincompressible fluid solver is developed employing 3D inviscid panel method . To model the flow separation inviscid-PM is hybridized with integral boundary layer approach using inviscid-viscous coupling mechanism along with discrete vortex particle method. A 3D annular test cascade is modeled using proposed meshfree solver for the flutter analysis. The comparison of estimated pressure coefficient and aerodynamic damping highlights a good agreement with experimental data and mesh based CFD-model’s results. Moreover, it have observed that the computational time for flutter analysis using proposed method is significantly lower compared to traditionally used CFD based numerical models for subsonic flutter in 3D blade cascade. Pracoviště Ústav termomechaniky Kontakt Marie Kajprová, kajprova@it.cas.cz, Tel.: 266 053 154 ; Jana Lahovská, jaja@it.cas.cz, Tel.: 266 053 823 Rok sběru 2023 Elektronická adresa https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002074032200145X
Počet záznamů: 1