Pojetí a prosazování komunistické výchovy v Československu 1948-1989
1.
SYSNO ASEP
0540417
Druh ASEP
M - Kapitola v monografii
Zařazení RIV
Záznam nebyl označen do RIV
Název
Marxismus-leninismus a komunistická výchova
Překlad názvu
Marxism-Leninism and Communist Education
Tvůrce(i)
Hermann, Tomáš (USD-C)
Zdroj.dok.
Pojetí a prosazování komunistické výchovy v Československu 1948-1989. - Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, v. v. i., 2020 / Cuhra J. ; Černá M. ; Devátá M. ; Hermann T. ; Kourová P.
- ISBN 978-80-7285-250-5
Rozsah stran
s. 7-30
Poč.str.
24 s.
Poč.str.knihy
308
Forma vydání
Tištěná - P
Jazyk dok.
cze - čeština
Země vyd.
CZ - Česká republika
Klíč. slova
Marxism-Leninism ; communist education ; political religion
Vědní obor RIV
AB - Dějiny
Obor OECD
History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
CEP
GA16-07027S GA ČR - Grantová agentura ČR
Institucionální podpora
USD-C - RVO:68378114
Anotace
V kapitole se autor věnuje obecnějším strukturním a historickým předpokladům provádění komunistické výchovy v rámci komunistické ideologie se zaměřením na československé prostředí. K základním rysům režimu patřil soustředěný nápor na vnitřní život člověka integrovaný v soustavě tzv. marxismu-leninismu, která měla tvořit jedinou správnou metodu myšlení a být nositelkou vší hodnotové orientace. Hlavním cílem úvodní kapitoly je tedy rámcově představit, co vlastně byl marxismus-leninismus s jeho specifickým jazykem, hodnotami, vývojem a rolí, a poskytnout tak základ pro jednotlivé analýzy jeho „výchovných” aplikací v kapitolách následujících.
Překlad anotace
The chapter is devoted to a general structural and historical background of Communist education in the framework of the Communist ideology, with a focus on the Czechoslovak environment. One of the regime´s essential features was a concentrated pressure on the individual´s inner life, which was integrated into a system of so-called Marxism-Leninism that was supposed to be the only correct method of thinking and the bearer of the entire value orientation. The principal objective of the opening chapter is therefore to make a general introduction of Marxism-Leninism, including its specific language, values, development and roles, and thus provide a basis for different analyses of its „educational” applications presented in the following chapters.