Počet záznamů: 1  

Illuminating Smiles and Frowns: Visual-Affective Cueing Influences Viewer Perceptions of Page Layout Images

  1. 1.
    SYSNO ASEP0510958
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JČlánek ve WOS
    NázevIlluminating Smiles and Frowns: Visual-Affective Cueing Influences Viewer Perceptions of Page Layout Images
    Tvůrce(i) Grygarová, D. (CZ)
    Adámek, P. (CZ)
    Lukavský, Jiří (PSU-E) RID, ORCID, SAI
    Kesner, L. (CZ)
    Číslo článkuUNSP 0031512519876742
    Zdroj.dok.Perceptual and Motor Skills. - : Sage - ISSN 0031-5125
    Roč. 127, č. 1 (2020), s. 75-97
    Poč.str.23 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.eng - angličtina
    Země vyd.US - Spojené státy americké
    Klíč. slovamedia design ; viewer perceptions ; affective evaluation ; eye tracking ; visual attention
    Vědní obor RIVAN - Psychologie
    Obor OECDPsychology (including human - machine relations)
    Způsob publikováníOpen access
    Institucionální podporaPSU-E - RVO:68081740
    UT WOS000491514800001
    EID SCOPUS85074036546
    DOI10.1177/0031512519876742
    AnotaceThe present research was motivated by the routine digital media practice of producing page layouts as composite images that include several unrelated pictures. We investigated whether or how visually highlighting affective and positional components of pictures in a viewer’s field of vision might influence viewer perception and evaluation of the composite image. We examined combinations of visual, spatial, and affective features of cues in composite images to learn whether they affected the viewer’s attentional capture of other affective information in the composite image and viewer’s affective evaluations. The manipulation check of the feature combinations (positive/negative affect, presence/absence of highlighted color, central/peripheral position) showed significant effects of these features and their interactions on viewers’ eye movements. On the other hand, we observed only a small effect on viewers’ affective evaluations. Our results suggested that media page layout designers might manipulate the viewer’s attention by visual and positional adjustments of affective components in composite images. Future researchers might use this study’s design to better understand the human perception of real media images.
    PracovištěPsychologický ústav
    KontaktŠtěpánka Halamová, Halamova@praha.psu.cas.cz, Tel.: 222 222 096
    Rok sběru2021
    Elektronická adresahttps://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0031512519876742
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.