Počet záznamů: 1
Heterogennost jako stylová charakteristika mluvených dialogů (Mluvení s dětmi, o dětech, za děti)
- 1.
SYSNO ASEP 0501022 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV J - Článek v odborném periodiku Poddruh J Článek ve WOS Název Heterogennost jako stylová charakteristika mluvených dialogů (Mluvení s dětmi, o dětech, za děti) Překlad názvu Heterogeneity as a stylistic characteristic of spoken dialogues (Speaking with children, about children, instead of children) Tvůrce(i) Hoffmannová, Jana (UJC-A) ORCID Zdroj.dok. Slavia. - : Slovanský ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0037-6736
Roč. 87, 1/3 (2018), s. 109-125Poč.str. 17 s. Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova heterogeneity ; dialogue ; style ; reproduction of speech ; prosodic means Vědní obor RIV AI - Jazykověda Obor OECD Linguistics CEP GA18-08651S GA ČR - Grantová agentura ČR Způsob publikování Omezený přístup Institucionální podpora UJC-A - RVO:68378092 UT WOS 000458538900004 EID SCOPUS 85052617053 Anotace V článku bylo interpretováno dvacet ukázek běžných neformálních rozhovorů uskutečněných v situacích, kde výraznou úlohu hrají děti (ať už jako přímí účastníci komunikace, nebo jako objekty, o nichž se mluví). U každodenních dialogů je třeba počítat s tím, že k jejich stylistické charakteristice patří mimořádná heterogennost a rozrůzněnost. Na vyjadřování účastníků komunikace působí jejich sociální role, založené často i na věku, příbuzenských vztazích, nadřazenosti a podřazenosti determinované privátně či institucionálně. Z odlišných komunikačních kompetencí vychází i odlišné vyjadřovací styly co do míry zdvořilosti, spisovného či nespisovného vyjadřování, i využívání neverbálních (hlavně prozodických) prostředků. Na reprodukcích řeči dětí lze demonstrovat, že jsou často zvukově výrazné a umožňují implicitně, pouze s pomocí prozodické profilace vyjádřit i různé postoje k dětem a jejich chování. Překlad anotace In this text, I interpret twenty examples of ordinary informal conversations taking place in situations where children play a distinct role, either as direct participants in the conversation or as the subject of discussion. It can be expected that the stylistic characteristics of everyday dialogues include heterogeneity and variation. The expression of the participants in communication is influenced by their social roles, often based on age, familial relations, and privately or institutionally determined superordination and subordination. The differing communicative competences also result in differing styles of expression as concerns the degree of politeness, standard or non-standard means of expression, and even the use of non-verbal (primarily prosodic) means. Using the reproductions of the children’s speech, it can be demonstrated that they are often distinct in terms of sound and they enable speakers to, implicitly and merely with the help of prosodic profiling, express various attitudes toward children and their behavior. Pracoviště Ústav pro jazyk český Kontakt Yvona Tesařová, tesarova@ujc.cas.cz, Tel.: 225 391 406 ; Marie Chybová, m.chybova@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 515 ; Helena Svobodová, knihovna.dial.brno@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 266 Rok sběru 2019 Elektronická adresa https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=690474
Počet záznamů: 1