Počet záznamů: 1  

Heterogennost jako stylová charakteristika mluvených dialogů (Mluvení s dětmi, o dětech, za děti)

  1. 1.
    SYSNO ASEP0501022
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JČlánek ve WOS
    NázevHeterogennost jako stylová charakteristika mluvených dialogů (Mluvení s dětmi, o dětech, za děti)
    Překlad názvuHeterogeneity as a stylistic characteristic of spoken dialogues (Speaking with children, about children, instead of children)
    Tvůrce(i) Hoffmannová, Jana (UJC-A) ORCID
    Zdroj.dok.Slavia. - : Slovanský ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0037-6736
    Roč. 87, 1/3 (2018), s. 109-125
    Poč.str.17 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaheterogeneity ; dialogue ; style ; reproduction of speech ; prosodic means
    Vědní obor RIVAI - Jazykověda
    Obor OECDLinguistics
    CEPGA18-08651S GA ČR - Grantová agentura ČR
    Způsob publikováníOmezený přístup
    Institucionální podporaUJC-A - RVO:68378092
    UT WOS000458538900004
    EID SCOPUS85052617053
    AnotaceV článku bylo interpretováno dvacet ukázek běžných neformálních rozhovorů uskutečněných v situacích, kde výraznou úlohu hrají děti (ať už jako přímí účastníci komunikace, nebo jako objekty, o nichž se mluví). U každodenních dialogů je třeba počítat s tím, že k jejich stylistické charakteristice patří mimořádná heterogennost a rozrůzněnost. Na vyjadřování účastníků komunikace působí jejich sociální role, založené často i na věku, příbuzenských vztazích, nadřazenosti a podřazenosti determinované privátně či institucionálně. Z odlišných komunikačních kompetencí vychází i odlišné vyjadřovací styly co do míry zdvořilosti, spisovného či nespisovného vyjadřování, i využívání neverbálních (hlavně prozodických) prostředků. Na reprodukcích řeči dětí lze demonstrovat, že jsou často zvukově výrazné a umožňují implicitně, pouze s pomocí prozodické profilace vyjádřit i různé postoje k dětem a jejich chování.
    Překlad anotaceIn this text, I interpret twenty examples of ordinary informal conversations taking place in situations where children play a distinct role, either as direct participants in the conversation or as the subject of discussion. It can be expected that the stylistic characteristics of everyday dialogues include heterogeneity and variation. The expression of the participants in communication is influenced by their social roles, often based on age, familial relations, and privately or institutionally determined superordination and subordination. The differing communicative competences also result in differing styles of expression as concerns the degree of politeness, standard or non-standard means of expression, and even the use of non-verbal (primarily prosodic) means. Using the reproductions of the children’s speech, it can be demonstrated that they are often distinct in terms of sound and they enable speakers to, implicitly and merely with the help of prosodic profiling, express various attitudes toward children and their behavior.
    PracovištěÚstav pro jazyk český
    KontaktYvona Tesařová, tesarova@ujc.cas.cz, Tel.: 225 391 406 ; Marie Chybová, m.chybova@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 515 ; Helena Svobodová, knihovna.dial.brno@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 266
    Rok sběru2019
    Elektronická adresahttps://www.ceeol.com/search/article-detail?id=690474
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.