Počet záznamů: 1  

Nádraží Ostrava-Vítkovice. Historie - architektura - památkový potenciál

  1. 1.
    SYSNO ASEP0487409
    Druh ASEPB - Monografie
    Zařazení RIVB - Odborná monografie, kniha
    NázevNádraží Ostrava-Vítkovice. Historie - architektura - památkový potenciál
    Překlad názvuOstrava-Vitkovice Railway station. History - architecture - heritage potential
    Tvůrce(i) Strakoš, M. (CZ)
    Anton, O. (CZ)
    Bydžovský, J. (CZ)
    Cikrle, P. (CZ)
    Černá, A. M. (CZ)
    Dufka, Á. (CZ)
    Hasníková, Hana (UTAM-F) RID, SAI, ORCID
    Keršner, Z. (CZ)
    Kugl, J. (CZ)
    Kunecký, Jiří (UTAM-F) RID, SAI, ORCID
    Popelová, L. (CZ)
    Přendík, P. (CZ)
    Rotter, T. (CZ)
    Rovnaníková, P. (CZ)
    Šenberger, T. (CZ)
    Šimonová, H. (CZ)
    Urlich, P. (CZ)
    Celkový počet autorů17
    Vyd. údajePraha: Národní památkový ústav, 2017
    ISBN978-80-87967-14-0
    Poč.str.256 s.
    Poč.výt.500
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaOstrava-Vítkovice railway station ; Polanka link line ; architecture ; 1960s and 1970s ; Josef Danda ; history ; Ostrava region ; care of monuments
    Vědní obor RIVAL - Umění, architektura, kulturní dědictví
    Obor OECD6.5 Other Humanities and the Arts
    CEPDG16P02R007 GA MK - Ministerstvo kultury
    AnotacePředkládaná kniha je pilotní publikací nové ediční řady odborných monografií, v níž se autoři zabývají historií, architekturou, uměním, konstrukčním utvářením, materiály a dalšími aspekty řešení výpravní budovy železniční stanice Ostrava-Vítkovice, jedné z důležitých součástí ostravského železničního uzlu. Tato stavba z let 1964 až 1967, vyprojektovaná architektem Josefem Dandou, představovala ve své době jedno z nejmodernějších nádraží v Československu. Svazek sestává ze čtyř bloků. První se věnuje architektuře po roce 1945 ve vztahu k železnici a výstavbě polanecké spojky. Právě na této trati vznikla výše zmíněná stanice, jejíž výpravní budovou se podrobně zabývá druhý blok, zaměřený na architekturu, uměleckou výzdobu, otázky památkové péče i kontext díla architekta Josefa Dandy. Třetí blok je výsledkem studia materiálového a konstrukčního utváření výpravní budovy (železobetonové a ocelové konstrukce), případně uvádí příklady nového využití drážních staveb. Další kapitola se podrobněji věnuje možnostem modelování budovy technologií BIM a uplatnění těchto postupů v památkové péči. Navazuje stať představující realizované konverze a revitalizace nádražních ploch a objektů. Závěrečný čtvrtý blok, nazvaný Dokumenty, obsahuje dva rozhovory. První se týká provozu železniční stanice, neboť zpovídaným je bývalý přednosta stanice Vladimír Kutý. Druhý rozhovor s malířem a sklářem Vladimírem Kopeckým pojednává krom jiného o výzdobě vítkovického nádraží a procesu vzniku výtvarných děl. Závěr obsahuje seznam pramenů a literatury a anglické resumé. Kniha má svým zaměřením přispět k památkové ochraně zmíněné výpravní budovy. V obecnější rovině poukazuje na památkový potenciál architektury 2. poloviny 20. století. Texty doprovázejí Kromě archivních dokumentů i snímky současného stavu budovy od fotografa Romana Poláška.
    Překlad anotaceThe book is a pilot publication of a new series of professional monographs in which the authors deal with history, architecture, art, design, materials and other aspects of the solution of the Ostrava-Vítkovice railway station, one of the important parts of Ostrava railway junction. This building from 1964 to 1967, designed by architect Josef Danda, was one of the most modern railway stations in Czechoslovakia. The volume consists of four blocks. The first is devoted to architecture after 1945 in relation to the railway and the construction of the Polanka link line. It was on this line where the above-mentioned station was built. The second block is focused on the expeditionary building, its architecture, artistic decoration, care of monuments and the context of the work of architect Josef Danda. The third block is the result of material and structural design studies (reinforced concrete and steel structures), as well as examples of new use of railway constructions. The next chapter informs about the BIM building modeling and application of these procedures in heritage care. This is followed by examples of realized conversions and revitalization of railway areas and buildings. The final fourth block, titled Documents, contains two interviews. The first concerns the operation of the railway station because the former head of station Vladimír Kutý is interviewed. The second interview with the painter and glassmaker Vladimír Kopecký deals among other things with the decoration of the Vítkovice railway station and the process of the creation of works of art. The conclusion contains a list of sources and literature and an English summary. The book is intended to contribute to the preservation of the listed building. More generally, it points to the architectural potential of the second half of the 20th century. Archive documents and now-a-day photographs of the building made by photographer Roman Polášek accompany the texts.
    PracovištěÚstav teoretické a aplikované mechaniky
    KontaktKulawiecová Kateřina, kulawiecova@itam.cas.cz, Tel.: 225 443 285
    Rok sběru2018
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.