Počet záznamů: 1
Školní úspěšnost a její (re)produkce na základní škole
- 1.
SYSNO ASEP 0369852 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV J - Článek v odborném periodiku Poddruh J Článek ve WOS Název Školní úspěšnost a její (re)produkce na základní škole Překlad názvu Academic Success and the Intergenerational Reproduction of Academic Performance at Basic School Tvůrce(i) Vojtíšková, Kateřina (SOU-Z) RID, ORCID Zdroj.dok. Sociologický časopis / Czech Sociological Review. - : Sociologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0038-0288
Roč. 47, č. 5 (2011), s. 911-935Poč.str. 25 s. Forma vydání www - www Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova school ethnography ; social categorisation ; school success/failure Vědní obor RIV AM - Pedagogika a školství CEP 2D06014 GA MŠMT - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy CEZ AV0Z70280505 - SOU-Z (2005-2011) UT WOS 000297718500002 Anotace Text přináší dílčí výsledky etnografického výzkumu dvou tříd pražských základních škol v osmém a devátém roce školní docházky. Kategorie školní úspěšnosti je uchopena jako kategorie, kterou je třeba vysvětlit, ukázat jak je produkována, naplňována významy v každodenní praxi hodnocení žáků. Hodnocení běžně chápané jako odraz kombinace studijních předpokladů a píle na straně žáka/žákyně, úzce souvisí také s chováním ve škole, jeho/jejím postojem ke školní disciplíně, vzdělání a autoritám. Školní neúspěšnost jako výraz určitého nedostatku nositele nese morální dopad, znamená stigmatizaci. Ta je legitimizována tím, že je školní neúspěch považován spíš za výsledek voleného, svobodného chování dospívajícího žáka/žákyně a jeho/jejího nezájmu, nedostatku vynaložené snahy, a tak v podstatě nezávislý na (vrozené) inteligenci nebo (daném) rodinném zázemí. Rodinné zázemí a dostupné kulturní zdroje přitom hrají důležitou úlohu. Překlad anotace The article presents the results of an ethnographic study focusing on eighth- and ninth-year students at two basic schools in Prague. The author conceives academic success and failure as categories that need to be explained; it is necessary to demonstrate how they are produced and ascribed with meaning in the everyday practice of student evaluation. Student evaluations are generally based on a combined assessment of a student’s aptitude and diligence, and they also reflect a student’s conduct at school conduct and attitude towards school discipline, education, and authority. Academic failure signaling some kind of shortcoming of the recipient of an evaluation has a moral connotation and stigmatising effect. This is legitimised by the presumption that it is the student’s own degree of interest and effort that determine success or failure at school. Yet it is shown that a student’s family background and available cultural resources play an important role in academic performance. Pracoviště Sociologický ústav Kontakt Eva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351 Rok sběru 2012
Počet záznamů: 1