Počet záznamů: 1
Role pozorovatele v ekfrastických textech
- 1.
SYSNO ASEP 0358058 Druh ASEP C - Konferenční příspěvek (mezinárodní konf.) Zařazení RIV D - Článek ve sborníku Název Role pozorovatele v ekfrastických textech Překlad názvu The role of the beholder in ekphrasis Tvůrce(i) Fedrová, Stanislava (UCL-M) RID, ORCID, SAI Zdroj.dok. Česká literatura v intermediální perspektivě IV. kongres světové literárněvědné bohemistiky: Jiná česká literatura (?). - Praha : Ústav pro českou literaturu, 2010 / Fedrová Stanislava - ISBN 978-80-85778-73-1 Rozsah stran s. 247-258 Poč.str. 12 s. Akce IV. kongres světové literárněvědné bohemistiky: Jiná česká literatura (?) Datum konání 28.06.2010-03.07.2010 Místo konání Praha Země CZ - Česká republika Typ akce WRD Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova literature ; intermedia relations ; visual arts ; ekphrasis ; beholder ; representation Vědní obor RIV AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize CEZ AV0Z90560517 - UCL-M (2005-2011) Anotace Postava pozorovatele, ať už fyzickým procesem dívání se, nebo svou existenciální zkušeností je pro ekfrastické texty zásadním formujícím elementem. Ve studii jsou vymezeny tři možné přístupy: Prvním je pozorovatel jako postava fikčního světa a zároveň vizuální reprezentace. Tato postava je součástí příběhu, takže její podání ekfráze je formováno rolí, jakou v příběhu hraje. Druhým typem je postava jako zprostředkovatel světa vizuální reprezentace - tak jako se divák noří do hloubky obrazu pomocí Rückenfigur, která do něj již vstoupila, je tento pozorovatel v ekfrázi prostředníkem, díky němuž čtenář získává perspektivu spolu-pozorovatele. Třetí typ, pozorovatel jako interpret, nastoluje několik postupů formování ekfráze: usouvztažnění s jinou vizuální reprezentací či piktoriálním modelem, podložení narativní fólie a asociativní hra s formou viděného. Překlad anotace The status of the beholder, whether through the physical process of looking or his existential experience, is a principal formative element in ekphrastic texts. This study defines three possible approaches: in the first the beholder is like a character in a fictional world and at the same time a visual representation. This character is part of the story, so this version of ekphrasis is formed by the role played in the story. The second type is the character as a mediator of the world of visual experience. As the viewer sinks into the depths of the image by means of a Rückenfigur which has already entered it, this beholder is a mediator in ekphrasis, thanks to whom the reader acquires the perspective of a joint beholder. The third type, the beholder as interpreter, points to the basic techniques for the formation of ekphrasis: correlativization with another visual representation or pictorial model, the grounding of the narrative plain and associative play with the form of the observed. Pracoviště Ústav pro českou literaturu Kontakt Pavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135 Rok sběru 2012
Počet záznamů: 1