Počet záznamů: 1  

Odtržení proudu při nenávrhovém provozu lopatkových mříží

  1. 1.
    0508995 - ÚT 2020 RIV CZ cze K - Konferenční příspěvek (tuzemská konf.)
    Šafařík, Pavel
    Odtržení proudu při nenávrhovém provozu lopatkových mříží.
    [Flow separation in blade cascades at off-design regimes of operation.]
    Turbostroje 2019. Praha: TechSoft Engineering s.r.o., 2019 - (Červenková, P.). ISBN 978-80-907196-2-0.
    [Turbostroje 2019. Praha (CZ), 24.09.2019-26.09.2019]
    Grant CEP: GA TA ČR TH02020057
    Institucionální podpora: RVO:61388998
    Klíčová slova: blade cascades * off-design performance * separation of flow * experimental modelling
    Obor OECD: Applied mechanics

    V příspěvku jsou uvedeny dílčí výsledky experimentálního aerodynamického výzkumu lopatkových mříží při extrémních úhlech náběhu proudu. Ze zjednodušených představ o parametrech proudu v průtočné části turbostrojů jsou odvozeny podklady pro modelování nenávrhového provozu strojů. Simulace těchto podmínek v aerodynamickém tunelu umožnila pozorovat a měřit významné proudové struktury a jejich vývoj. V podmínkách extrémních úhlů náběhu proudu do lopatkových mříží je jedním z významných aerodynamických jevů rozsáhlé odtržení proudu. Výsledky výzkumu ukazují, jak při výskytu odtržení citelně narůstá součinitel ztráty kinetické energie. V oboru vysokých rychlostí proudu může nastat transsonická nestabilita. Nestacionární jevy byly pozorovány zvláště v podmínkách při extrémních úhlech náběhu odpovídajících provozu strojů značně odchýlenému od návrhového.

    Particular results from experimental aerodynamic investigation of blade cascades at extreme angle of incidence are presented. Data for modelling of off-design performance of machines are derived from simplified concepts on flow parameters in flow parts of turbomachines. Simulation of these complex conditions in the wind tunnel enables to observe and measure important flow structures and their development. An extensive flow separation is one of significant aerodynamic phenomena at extreme incidence angles of flow into blade cascades. Results of investigation prove considerable increase of coefficient kinetic energy losses at occurrence of flow separation. At high speed flows, transonic instability can set in. Unsteady phenomena are observed namely at extreme flow incidence conditions corresponding to considerable off-design performance of turbomachines.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0304259

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.