Počet záznamů: 1  

Bassani – Brentner – Villicus: hudební repertoár dvou rukopisných sborníků z piaristického kláštera v Podolínci

  1. 1.
    0386551 - EÚ 2013 RIV SK cze J - Článek v odborném periodiku
    Kapsa, Václav
    Bassani – Brentner – Villicus: hudební repertoár dvou rukopisných sborníků z piaristického kláštera v Podolínci.
    [Bassani – Brentner – Villicus: the Musical Repertoire of Two Manuscript Collections from the Piarist Monastery in Podolínec.]
    Musicologica Slovaca. 3 /29/, č. 2 (2012), s. 195-215. ISSN 1338-2594
    Grant CEP: GA ČR GPP409/12/P953; GA MŠMT(CZ) MEB0810155
    Klíčová slova: baroque music * solo motet * arias * cantatas * musical sources * Jan Josef Ignác Brentner * Giovanni Battista Bassani
    Kód oboru RIV: AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

    Předmětem studie jsou dva sborníky anonymních sólových motet a chrámových árií dochované v hudební sbírce piaristického kláštera v Podolínci pod signaturami H-669 a H-1001. V obou případech se dochovala pouze část hlasových knih a autorství skladeb bylo identifikováno jen ojediněle. Autor na základě vlastního předchozího výzkumu i nových komparací zpřesňuje atribuci skladeb: první sborník sestává převážně z děl J. J. I. Brentnera a obsahuje mimo jiné opis tištěné sbírky Hymnodia divina op. 3 (Praha 1718/19). Tři stylové vrstvy obsažené v druhém sborníku a reprezentované sólovými motety italského původu (G. B. Bassani, F. A. Bonporti, Anonym), opisem sbírky árií B. Villicuse a přetextovanou árií N. Picciniho poskytly materiál k úvahám o možných směrech dalšího zkoumání stylového vývoje na poli sólového moteta ve střední Evropě první třetiny 18. století.

    The article is concerned with two manuscripts containing anonymous solo motets and sacred arias preserved in the musical collection of the Piarist monastery in Podolínec under the shelfmarks H-669 and H-1001. In both instances only some partbooks are extant and the composers were identified only exceptionally. On the basis of his preceding research and new comparison, the present author makes the attribution of works more precise: the first collection is compiled mainly from works by J. J. I. Brentner and includes, among other things, a transcription of the printed collection Hymnodia divina op. 3 (Prag 1718/19). Three style layers included in the second collection and represented by solo motets of Italian origin (G. B. Bassani, F. A. Bonporti, Anonym), a transcription of a collection of arias by B. Villicus, and an aria (with new Latin text) by N. Piccini, provide material for reflection on the possible directions of further research into style evolution in the solo motet in central Europe in the first third of the 18th century.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0216066

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.