Počet záznamů: 1  

Hanuš Jelínek jako redaktor Lumíru. Korespondence Hanuše Jelínka a Arne Nováka v letech 1929–1939

  1. 1.
    0568997 - ÚČL 2023 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Holeček, Lukáš
    Hanuš Jelínek jako redaktor Lumíru. Korespondence Hanuše Jelínka a Arne Nováka v letech 1929–1939.
    [Hanuš Jelínek as an Editor of Lumír: Correspondence between Hanuš Jelínek and Arne Novák, 1929–1939.]
    Literární archiv. Sborník Památníku národního písemnictví. Roč. 54, č. 2022 (2022), s. 182-247. ISSN 0231-5904
    Výzkumná infrastruktura: CLB II - 90136
    Institucionální podpora: RVO:68378068
    Klíčová slova: Hanuš Jelínek * Arne Novák * traditionalism * literary history * contributing editors
    Obor OECD: Specific literatures
    Způsob publikování: Omezený přístup
    https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=558

    Edice zahrnuje vybrané dopisy Hanuše Jelínka (1878–1944) a Arne Nováka (1880–1939) z let 1929–1939. Časopis Lumír po roce 1918 zaujal pozici tradicionalistického periodika, kriticky reflektující umělecké experimenty i levicově orientované umění. Úvodní studie Lukáše Holečka se zabývá problematikou tradicionalismu v Lumíru po roce 1918, zejména v programových a redakčních statích a také na pozadí publikované edice korespondence. Do roku 1931 podobu časopisu Lumír významně ovlivňovalo Dykovo (politické) pojetí nacionalismu, které se na stránkách časopisu doplňovalo s Novákovým (kulturním) nacionalismem. Tato ideová orientace časopisu se dostávala do řady střetů a polemik se zástupci jiných moderních uměleckých konceptů, zejména s avantgardou a levicovým uměním. Studie postihuje dynamiku a význam tohoto střetávání na příkladu redakční politiky Hanuše Jelínka a Arne Nováka. Důraz Jelínka a Nováka na význam evropské perspektivy v Lumíru byl přirozeným pokračováním jejich odborné práce na poli kulturního transferu, zejména zprostředkovávání dějin české literatury v zahraničí. Jelínkovy a Novákovy dopisy jsou historicky cenné nejen z hlediska dějin časopisu Lumír, ale i z hlediska celé meziválečné kultury.

    This is a collection of selected letters between Hanuš Jelínek (1878–1944) and Arne Novák (1880–1939) from 1929 to 1939. The two men were key fi gures connected with Lumír, the longest published Czech literary magazine. After 1918, Lumír held a traditionalist position, critically refl ecting on artistic experiments and left-wing art. The introductory study looks at traditionalism in Lumír after 1918, particularly in its manifestos and editorials, and does so against the background of this published collection of letters. Until 1931, Lumír was markedly infl uenced by Viktor Dyk’s (1877–1931) politically conceived nationalism, which was supplemented in the periodical by Novák’s cultural nationalism. This orientation led to a number of clashes and polemics with proponents of other modernist concepts in the arts, especially those of the avant-garde and left-wing. The study sets out to capture the dynamics and importance of these clashes, using the example of the editorial policies of Hanuš Jelínek and Arne Novák. The emphasis of both of these men on Lumír needing a European perspective was a natural continuation of their work in the area of cultural transfer, particularly the promotion of Czech literary history abroad. Jelínek’s and Novák’s letters are valuable with regard not only to the history of the Lumír literary magazine, but also to the arts between the two world wars.
    Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0340251

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.