Počet záznamů: 1  

Odpovědnost za škodu z provozu autonomních vozidel

  1. 1.
    0568078 - ÚSP 2023 RIV CZ cze B - Monografie kniha jako celek
    Fialová, Eva - Matejka, Ján - Příbaň Žolnerčíková, Veronika - Solarczyk Krausová, Alžběta
    Odpovědnost za škodu z provozu autonomních vozidel.
    [Liability for damage from the operation of autonomous vehicles.]
    Praha: Leges, 2022. 215 s. Teoretik. ISBN 978-80-7502-626-2
    Grant CEP: GA TA ČR(CZ) TL02000085
    Institucionální podpora: RVO:68378122
    Klíčová slova: artifical intelligence * autonomous vehicles * liability for artificial intelligence * liability for damage * liability for damage from vehicle operation * liablility for data
    Obor OECD: Law

    Provoz autonomních vozidel, která budou jednou nepochybně jezdit na našich silnicích, vyvolává řadu právních otázek. Jednou z těch nejpalčivějších je problematika odpovědnosti za škodu. V současnosti je převážná většina nehod způsobena chybou člověka, u autonomních vozidel bude nejčastější příčinou nehod technická závada. Zatímco v částečně autonomních vozidlech bude ještě přítomen řidič, plně autonomní vozidla budou kontrolována jen systémy autonomního řízení. Na autonomním řízení se bude podílet mnoho různých subjektů, jejichž výrobky, služby nebo data mohou být potenciálně příčinou škody. Výjimkou nebude ani situace, kdy bude příčinou škody autonomní rozhodnutí systémů řízení, nebo škoda, která vznikne kombinací různých příčin. Publikace se zaměřuje nejen na odpovědnost podle ustanovení občanského zákoníku, jež by byla aplikovatelná v případě vzniku škody, ale také na jednotlivé subjekty, které by mohly za škodu odpovídat, a analyzuje jejich odpovědnost z pohledu občanského práva. Autoři identifikují nedostatky platné právní úpravy a předkládají možná řešení. Publikace neopomíná ani téma odpovědnosti za autonomní systémy a umělou inteligenci obecně, nebo právní úpravu autonomního řízení v jiných právních řádech.


    The operation of autonomous vehicles, which will undoubtedly drive on our roads one day, raises a number of legal questions. One of the most pressing issues is the liability for damage. Currently, the vast majority of accidents are caused by human error. With autonomous vehicles the most common cause of accidents will be a technical defect. While the driver will still be present in semi-autonomous vehicles, fully autonomous vehicles will only be controlled by autonomous driving systems. Autonomous driving will involve many different entities whose products, services or data can potentially be the cause of damage. An exception will not be the situation when the cause of the damage is an autonomous decision of the autonomous driving systems, or damage that arises from a combination of different causes. The publication focuses not only on liability according to the provisions of the Civil Code, which would be applicable in the event of damage, but also on individual entities that could be liable for the damage, and analyses their liability from the point of view of civil law. The authors identify the shortcomings of the current legislation and present possible solutions. The publication does not leave out the liability for autonomous systems and artificial intelligence in general, and the legal regulation of autonomous driving in other jurisdictions.

    Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0339428

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.