Počet záznamů: 1
Jak učit na střední škole literaturu 20. století a literaturu současnou
- 1.0563449 - ÚČL 2023 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
Janoušek, Pavel
Jak učit na střední škole literaturu 20. století a literaturu současnou.
[How to Teach Contemporary Literature and the Literature of the 20th Centruy at the Secondary School.]
Český jazyk a literatura. Roč. 73, č. 1 (2022), s. 16-21. ISSN 0009-0786
Institucionální podpora: RVO:68378068
Klíčová slova: literary education * literature * canon * reading * didactic mythology
Obor OECD: Specific literatures
Způsob publikování: Open access s časovým embargem
https://ucebnice.fraus.cz/cs/cesky-jazyk-a-literatura/archiv
Úvaha pojmenovávající úskalí, které do výuky literatury vnáší „permanentní didaktická revoluce, tedy zřetelný rozpor mezi faktem, že česká škola během posledních desetiletí prošla výraznou proměnou, a nestále se recyklující mediální a metodologickou vizí, že k žádné změně nedošlo a to hlavní nás teprve čeká.
The printed version of a short speech to teachers of Czech literature warns against the problem brought about by the dominating didactic mythology. The problem concerns finding the point and aim of teaching literature and teaching through literature. In a challenging way, the speech points out mental stereotypes determining public discourse about the role of school and the methods the role is to be realised. It also mentions the “series of vicious circles” resulting from these stereotypes when applied in both practical and administrative managing of school teaching.
Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0335407
Počet záznamů: 1