Počet záznamů: 1  

Anatomie národních hrdinů. Osvobozené divadlo uprostřed nacionalistických svárů

  1. 1.
    0562035 - ÚČL 2023 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Piorecká, Kateřina - Lollok, Marek
    Anatomie národních hrdinů. Osvobozené divadlo uprostřed nacionalistických svárů.
    [The Anatomy of National Heroes. The Liberated Theatre Caught up in Nationalist Disputes.]
    Bohemica litteraria. Roč. 25, č. 1 (2022), s. 23-42. ISSN 1213-2144
    Grant ostatní: AV ČR(CZ) Akademická prémie - Praemium Academiae
    Výzkumná infrastruktura: CLB II - 90136
    Institucionální podpora: RVO:68378068
    Klíčová slova: public discussion * Osvobozené divadlo * nationalism * insignia dispute
    Obor OECD: Specific literatures
    Způsob publikování: Open access
    https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/145175

    Umění můžeme chápat jako jeden z hlasů veřejné diskuse. Osvobozené divadlo vzniklo v souvislosti s uměleckými aktivitami internacionální levicové avantgardy. Tato premisa předurčuje názorové oponenty divadla jako pravicové nacionalisty. Neproblematická opozice však nechává stranou samotné umělecké dílo jako formu výpovědi. Divadelní hra Kat a blázen při své premiéře nepřinášela mnoho nového – formou revue karikovala politickou praxi soudobých fašistických států. Novým tématem byla ovšem otázka konstrukce národního mýtu. Zatímco levicové a středové listy považovaly hru za lokální satiru a oceňovaly protifašistický osten, pravicové listy iritoval cynismus, s jakým ironizovala vlastenectví jako takové. Deset dní po premiéře, 30. října 1934, se v divadle odehrála demonstrace, kterou periodika vydávané koncernem Tempo pravicového politika Jiřího Stříbrného, interpretovaly jako spontánní protest. Policejní záznamy ovšem dokládají provázanost demonstrantů, ultrapravicově orientovaných vysokoškolských studentů, s nedávno založeným sdružením pravicových stran Národní sjednocení, do níž patřila i Národní liga vedená Jiřím Stříbrným. Stala se první z demonstrací, které se odehrály v souvislosti s tzv. insigniádou, sporem mezi představiteli a studenty české a německé univerzity o vlastnictví univerzitních insignií. Druhá vlna demonstrací podněcovaná kampaní pravicových listů na konci listopadu už vykazovala zcela jiné sociální složení protestujících. A Osvobozené divadlo sloužilo jako terč příslušící k internacionálně orientovaným levicovým institucím. S divadelní hrou Kat a blázen už protesty neměly nic společného, ovšem Osvobozené dohrálo sezónu v paláci U Nováků s velkou finanční ztrátou a divadlu hrozil zánik. Nakonec přejmenované Spoutané divadlo zahájilo sezónu 1935/1936 v malém sále Rokoko Baladou z hadrů.

    Art can be understood as one of the voices of the public debate. Liberated theatre [Osvobozené divadlo] emerged in the context of the artistic activities of the international left-wing avant-garde. This premise predetermines the theatre's opponents as right-wing nationalists. When it premiered in the Liberated Theatre, the play The Executioner and the Fool [Kat a blázen] – it caricatured the political practice of contemporary fascist states in the form of a revue. However, what could be considered new was the question of the construction of the national myth. While the left and centre papers regarded the play as a local satire and appreciated its anti-fascist edge, the right-wing papers were irritated by the cynicism and ironization of patriotism as such. Ten days after the premiere, on the 30th of October 1934, a demonstration took place in the theatre - the periodicals published by the Tempo concern, owned by right-wing politician Jiří Stříbrný interpreted it as a spontaneous protest. Nevertheless, police records show that the demonstrators, ultra-right-leaning university students, were linked to the recently founded association of right-wing parties, National Unification, which included the National League led by Jiří Stříbrný. It was the first of the demonstrations connected to the so-called insignia dispute between Czech and German university officials and students over the ownership of university insignia. The second wave of protests, instigated by a right-wing newspaper campaign at the end of November, already showed the protesters' different social backgrounds. The Liberated Theatre served as a target belonging to internationally oriented leftist institutions. The protests no longer had anything to do with the play The Executioner and the Fool. Still, the Liberated Theatre finished the season at the U Nováků Palace, yet with significant financial loss, and the theatre faced the threat of termination. Eventually, the renamed “Bound” Theatre [Spoutané divadlo] opened the 1935/1936 season in the small Rokoko hall with The Rag Ballad [Balada z hadrů].
    Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0334457

     
    Název souboruStaženoVelikostKomentářVerzePřístup
    145175.pdf6271.7 KBVydavatelský postprintpovolen
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.