Počet záznamů: 1  

„Truchlohra obrácená naruby”: ochotnická parodistická opereta a její místo v lidové zábavě

  1. 1.
    0543008 - FLÚ 2022 RIV CZ cze K - Konferenční příspěvek (tuzemská konf.)
    Čadková, Daniela
    „Truchlohra obrácená naruby”: ochotnická parodistická opereta a její místo v lidové zábavě.
    [„A Tragedy Turned Upside Down”: Amateur Operetta ant Its Place in Folk Entertainment.]
    Od práce k zábavě: volný čas v české kultuře 19. století. Praha: Academia, 2021 - (Bendová, E.; Hojda, Z.), s. 353-362. ISBN 978-80-200-3217-1.
    [Od práce k zábavě: volný čas v české kultuře 19. století. Plzeň (CZ), 20.02.2020-22.02.2020]
    Institucionální podpora: RVO:67985955
    Klíčová slova: Operetta * amateur theatre * parody * Oedipus * Sophocles
    Obor OECD: Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

    Článek pojednává o žánru ochotnické parodistické operety, jehož provozování bylo ve druhé polovině 19. století běžnou součástí spolkových zábav, ochotnických vystoupení a masopustních i silvestrovských merend. Jeho oblibu, specifické rysy, inscenační praxi a parodické postupy demonstrujeme na příkladu parodistické operety Edip král. Tuto parodii Sofoklova Oidipa krále napsal Augustin Nevšímal a zhudebnil ji Roman Nejedlý i Karel Kovařovic.

    Organizing amateur parodical operettas or musical farces was a regular part of social entertainment, special evenings, amateur performances and carnivals and New Year’s Eve parties in the second of half of the 19th century. We use the example of the Edip král (parody of Sophocles Oedipus Rex) to demonstrate the popularity of this genre including its specific traits, scenographic practices and parodical processes.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0320320

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.