Počet záznamů: 1  

Spotřebitel finančních služeb a retailový investor

  1. 1.
    0540900 - ÚSP 2021 CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Merenda, David - Simon, Rita
    Spotřebitel finančních služeb a retailový investor.
    [Financial services for consumer and the retail investor.]
    Obchodněprávní revue. Č. 1 (2020), s. 31-38. ISSN 1803-6554
    Institucionální podpora: RVO:68378122
    Obor OECD: Law
    Způsob publikování: Pouze metadata

    Finanční produkty, a v jejich rámci zejména investiční produkty, nejsou spotřebním zbožím běžné potřeby, jejichž charakteristiky, vlastnosti a projevy každý spotřebitel rutině z každodenníhoživota zná. Specifické finanční parametry investičního sektoru vyžadují speciální režim spotřebitelské ochrany, a to především v rozsahu distribuce investičních produktů, jejichž atributy významně testují samotnou aplikovatelnost ideových východisek ochrany spotřebitele v investičních vztazích. Aktuální česká judikatura v oblasti investičních sporů však aplikuje na nepodnikající fyzické osoby v postavení investorů (dále v textu označovaných jako „retailový investor“) standardně model průměrného spotřebitele, a to přestože existuje silný judikatorní základ pro subtilnější a kompaktnější vymezení typického spotřebitele finančních služeb, a v jeho rámci, vymezení specifik průměrného investora jako spotřebitele distinktivně přebírajícího investiční riziko. Tento příspěvek si po krátké analýze judikatury Evropské unie a české a německé judikatury klade za cíl pomocí finančně-teoretické analýzy vymezit specifika investičních vztahů a postavení investora jako spotřebitele. Současně usiluje o zdůraznění významu speciálních finančních aspektů konceptu ochrany spotřebitele na finančním trhu tak, aby položil základ k odbornému multidisciplinárnímu diskurzu k postavení průměrného spotřebitele na finančním trhu, a navrhnul základy normativního konceptu průměrného (retailového) investora.


    Financial products, and in particular investment products, are not consumer goods of common use, because of their characteristics and manifestation. The specific financial parameters of the investment sector require a special regime of consumer protection, especially concerning the distribution of investment products, whose attributes significantly test the applicability of the ideological basis of consumer protection in investment relations. However, current Czech case law in the area of investment disputes applies to non-entrepreneurial natural persons (hereinafter referred to as “retail investor”) the standard model of the average consumer, although there is a strong judicial basis for a more subtle and compact definition of the typical consumer of financial services, consumers distinctly taking on investment risk. After a brief analysis of the case law of the European Union and the Czech and German case law, this paper aims to define the specifics of investment relations and the position of the investor as a consumer by means. It also seeks to emphasize the importance of the special financial aspects of the consumer protection-concept in the financial market, and lays foundations for a professional multidisciplinary discourse on average consumer in the financial market. Finally, the article proposes some fundaments for the normative concept of the average (retail) investor.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0318498

     
    Název souboruStaženoVelikostKomentářVerzePřístup
    Retailovy investor-merenda-simon.pdf0256.9 KBVydavatelský postprintvyžádat
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.