Počet záznamů: 1  

Theerův Faëthón a jeho inscenační tradice

  1. 1.
    0502600 - FLÚ 2019 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Čadková, Daniela
    Theerův Faëthón a jeho inscenační tradice.
    [Otakar Theer’s Faëthón and its Production History.]
    Divadelní revue. Roč. 29, č. 2 (2018), s. 7-30. ISSN 0862-5409
    Institucionální podpora: RVO:67985955
    Klíčová slova: Otakar Theer * Phaëthon * Czech 20th century theatre * Jaroslav Kvapil
    Obor OECD: Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

    Článek sleduje různé možnosti inscenování básnického dramatu Otakara Theera Faëthón, které bývá v sekundární literatuře označováno za knižní drama. Podařilo se dohledat celkem jedenáct českých inscenací (mezi léty 1917 a 1970), které se různým způsobem vypořádají se scénickými obtížemi této mytologické tragédie: pět profesionálních, čtyři amatérské a dvě rozhlasové. Podíleli se na nich významní režiséři (J. Kvapil, J. Stejskal, V. Krška, M. Jareš, Z. Potužil) a scénografové (J. Wenig, O. Šimáček). Z chronologického pohledu nejprve inscenátoři použili realistické scénografie, postupně přistupovali k odhmotnění scény a nakonec se oprostili od jejího fyzického světa a soustředili se na básníkovo slovo. Ukázalo se také, že Theerovo drama bylo během 20. století v obecném povědomí přítomno více, než bylo doposud známo.

    The article discusses various staging possibilities of Otakar Theer’s poetic drama Faëthón [Phaëthon] which secondary literature often considers a book drama. However, there were eleven Czech productions that sought to adapt a difficult mythological tragedy: five were professional productions (1917 Prague National Theatre, 1922 Vinohrady Theatre, 1928 Brno National Theatre, 1938 The National Theatre in South Bohemia, 1944 Olomouc Theatre), four amateur (1920 Nymburk, 1930 Písek, 1944 Police nad Metují, 1970 Prague Theatre on the Fringe) and two radio productions (1930 and 1962). Moreover, some of the production were connected with significant Czech theatre directors (J. Kvapil, J. Stejskal, V. Krška, Z. Potužil) and stage designers (J. Wenig, O. Šimáček).
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0294538

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.