Počet záznamů: 1
Vymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře
- 1.0492771 - FLÚ 2019 RIV CZ cze M - Část monografie knihy
Čadková, Daniela
Parodie antických mýtů v operetě v 2. polovině 19. století.
[The Parodies of Ancient Myths in 19th Century Operetta.]
Vymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře. Praha: Filosofia, 2018 - (Čechvala, J.; Poláčková, E.), s. 147-194. ISBN 978-80-7007-521-0
Grant ostatní: AV ČR(CZ) StrategieAV21/11
Program: StrategieAV
Institucionální podpora: RVO:67985955
Klíčová slova: reception studies * parody * operetta * Czech amateur theatre * Jacques Offenbach * Orpheus * Oedipus * Orestes * Iphigenia
Obor OECD: Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Kapitola pojednává o recepci antických mýtů v české kultuře v žánru operety v době jejího největšího rozmachu. Zahrnuje jak české inscenace pařížské a vídeňské operety (Orfeus v podsvětí a Krásná Helena J. Offenbacha, Krásná Galathea F. von Suppé, Únos Sabinek I. Zajce), tak původní tvorbu specifického subžánru ochotnické parodistické operety (Pylades bez Oresta čili Ifigenie v Lanškrouně K. Šípka a F. V. Klenky, Edip král A. Nevšímala a K. Kovařovice i verze R. Nejedlého, Spiknutí na Olympu E. M. Rutteho). Ukázalo se, že oba typy operet mají mnoho společných rysů. Studie se zabývá i obecnými otázkami parodie a její pragmatikou – v tomto případě kompetencemi recipienta odhalit parodii v závislosti na jeho školním vzdělání.
The chapter discusses the ways in which Czech operetta appropriated and elaborated Classical mythological stories and characters. It comprises both performances of operettas imported from Paris and Vienna (Orphée aux Enfers and La Belle Hélène by J. Offenbach, Die Schöne Galathée by F. von Suppé, Der Raub der Sabinerinnen by G. von Zaytz) and original works of specific sub-genre of Czech amateur parodic operettas (Pylades without Orestes or Iphigenia in Lanškroun by K. Šípek and F. V. Klenka, Oedipus the King by A. Nevšímal and K. Kovařovic, The Conspiracy on Mount Olympus by E. M. Rutte). Another important issue discussed in the chapter is the competence of the recipients to regognize the parody based on their school curriculum.
Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0286145
Počet záznamů: 1