Počet záznamů: 1
Pojem přirozeného subjektivního práva ve středověkém myšlení v kontextu uvažování o lidských právech
- 1.0452325 - ÚSP 2016 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
Šejvl, Michal
Pojem přirozeného subjektivního práva ve středověkém myšlení v kontextu uvažování o lidských právech.
[The Notion of Natural Rights in the Middle Ages in the Context of Reasoning about Human Rights.]
Právník. Roč. 154, č. 12 (2015), s. 1009-1028. ISSN 0231-6625
Grant CEP: GA ČR GA13-30299S
Institucionální podpora: RVO:68378122
Klíčová slova: natural rights * human rights * medieval philosophy
Kód oboru RIV: AG - Právní vědy
Tento článek se pokouší z právněteoretického pohledu přiblížit nejen vývoj celé diskuse o pojmu subjektivních práv ve středověkém myšlení, ale především ustavit rozdíl mezi pojmem přirozeného subjektivního práva a teorií přirozených práv, která by pracovala s jejich případnou přirozeností, významností, prvotností a nezcizitelností.Pokud jde o to první, snaží se důsledně vycházet z hohfeldovské analýzy subjektivních práv, aby na jejím základě potvrdil tvrzení, že s pojmem subjektivních práv pracovalo středověké právní myšlení. Pokud jde o teorii subjektivních práv, snaží se ukázat, v čem někteří středověcí myslitelé (především Akvinský a Ockham) splňují či nesplňují požadavky takové teorie. Nakonec se pokouší také o vysvětlení toho, proč se diskurs o subjektivních právech ve vrcholném středověku vůbec rozvíjí, které nachází ve feudalismu, který se v Evropě vytvořil po rozpadu francké říše a jehož obdobu stěží můžeme nalézt v jiných tradicích, typicky té islámské.
This article tries, from the point of view of legal theory, to describe not only the development of the discussion about the concept of natural rights in medieval thinking, but also to develop the distinction between the concept of natural rights and natural rights theory, which would operate with postulated naturalness, importance, primariness and inalienability. As far as the discussion on the concept of natural rights is concerned, the article tries to use Hohfeldian analysis of rights to be able to conclude that medieval legal and philosophical thinking used the concept of rights. As far as the theory of natural rights is concerned, the article tries to show which postulates of medieval philosophers (namely Aquinas and Ockham) fulfilled the requirements of such a theory and which did not. The last part of the text tries to explain, why the discourse of rights has developed in the High Middle Ages at all; the answer lies in the particular aspects of feudalism (as developed after the dissolution of Frankish empire), whereas its analogies cannot be found in other traditions (e.g. the Islamic tradition).
Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0253332
Název souboru Staženo Velikost Komentář Verze Přístup prav_2015_12_Šejvl.pdf 18 192.3 KB Vydavatelský postprint povolen
Počet záznamů: 1