Počet záznamů: 1  

„Miluji Justinu tak velmi, že bez nie býti nemohu…“ Proměna příběhu od passio k hagiografické romanci

  1. 1.
    0375650 - ÚČL 2012 CZ cze C - Konferenční příspěvek (zahraniční konf.)
    Zajíčková, Vendula
    „Miluji Justinu tak velmi, že bez nie býti nemohu…“ Proměna příběhu od passio k hagiografické romanci.
    [„I love Justine so much that I can not be without her…“ The metamorphose of the narration from passio to hagiographic romance.]
    Podoby a funkce příběhu: pokus o interdisciplinární debatu. 9. ročník studentské (intermediální) konference. Praha: Ústav pro českou literaturu, 2011 - (Vojtková, M.), s. 41-49. ISBN 978-80-85778-85-4.
    [Podoby a funkce příběhu: pokus o interdisciplinární debatu. Studentská literárněvědná konference. Praha (CZ), 28.04.2010-29.04.2010]
    Výzkumný záměr: CEZ:AV0Z90560517
    Klíčová slova: hagiography * passio
    Kód oboru RIV: AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize
    http://www.ucl.cas.cz/slk/data/2010/sbornik/5.pdf

    Žádné z Voraginových ani staročeských passionálních hagiografických textů o svatých pannách-mučednicích z doby křesťanského starověku nemá svou původní předlohu v době, kdy vznikala acta a passiones. Žánrový prototyp acta není oproti passio ve vývoji dále reflektován, předlohy k nim vznikaly až od konce 4. století, ale většina z nich má svůj původ až ve století 7.– 9. Přesto je v těchto původních předlohách patrný model passio, který se osvědčil dříve, s původním inventářem topoi (topos „modly, nebo smrt“, dále imitatio Christi, ancilla Dei, sponsa Christi, touha po smrti), a téměř vždy je užito dialogu, který se vyvinul z původního soudního výslechu obžalovaného křesťana a římského hodnostáře. Na hagiografických textech o sv. Justině a sv. Cypriánovi jsme prokázali vliv tzv. kouzelnického románu. Tendence k narativitě značně stoupala ve vrcholném středověku (přibyla především topoi urozeného původu a krásy), kdy byly passiones ovlivněny světskou romance Podstatnou proměnou prošlo pojetí ďábla: z pohana jako nástroje ďáblova se v pozdějších textech transformoval do ďábla personifikovaného.

    There is no article in Legenda aurea or in old Czech Passional which has its pattern from Christian ancient times when acta and passions were creating. The genological prototype of acta has not been reflected in later periods. In spite of this, the prototype of passio is evident with its original topoi (“idols, or torture to death”, imitatio Christi, ancilla Dei, sponsa Christi, desire to death) and the dialogue, which was developer from original examination of Christian by Roman high official. On the hagiographic text about Saint Justine and Saint Cyprian was proved the features of magical novel (Zauberroman). The tendency to narrativity rose up during High Middle Ages, the topoi of beauty and noble birth were added. The character of devil was changed: from the pagan as the (d)evil´s instrument transformed into the personificationed devil.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0208250

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.