Počet záznamů: 1  

Adaptace Walker-McConnellovy stupnice sociální kompetence a školní přizpůsobivosti do českého prostředí

  1. 1.
    0582481 - PSÚ 2024 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Tetourová, T. - Děchtěrenko, Filip - Lukavský, Jiří - Frombergerová, A. - Brom, C.
    Adaptace Walker-McConnellovy stupnice sociální kompetence a školní přizpůsobivosti do českého prostředí.
    [Adaptation of the Walker-McConnell scale of social competence and school adjustment to the Czech environment.]
    E-psychologie. Roč. 17, č. 3 (2023), s. 15-34. ISSN 1802-8853
    Institucionální podpora: RVO:68081740
    Klíčová slova: scale * social competence * primary school age * adaptation * psychometric properties
    Obor OECD: Psychology (including human - machine relations)
    Způsob publikování: Open access
    https://e-psycholog.eu/pdf/Tetourova-etal.pdf

    V České republice je nedostatek vhodných nástrojů pro posouzení sociálních kompetencí žáků. Cílem předložené studie bylo ověřit psychometrické charakteristiky zahraničního nástroje zvaného Walker-McConnellova stupnice sociální kompetence a školní přizpůsobivosti a podniknout tak první kroky k jeho adaptaci do českého prostředí. Nástroj je určený pro učitele (či další pedagogické pracovníky), kteří zaznamenávají své pozorování frekvence daných projevů sociálního chování u jednotlivých žáků. Stupnici vyplnilo 15 třídních učitelů a 15 asistentů pedagoga za celkem 307 žáků 1. až 5. ročníku z 15 tříd, přičemž se jednalo vždy o jednoho třídního učitele a jednoho asistenta pedagoga z každé třídy. Byla provedena analýza shody hodnotitelů a konfirmační faktorová analýza, která odhalila nízkou shodu původního nástroje s daty. Z tohoto důvodu byla původní verze stupnice modifikována a vytvořena zkrácená verze stupnice za zachování původních subškál. Limitem studie je skutečnost, že neproběhla plná validace stupnice. Navazujícím krokem ve validaci stupnice je ověření platnosti nástroje alternativní diagnostickou metodou. Nástroj je zamýšlen pro využití ve školní poradenské praxi.

    There are insufficient suitable methods for assessing pupils’ social competence in the Czech Republic. The study aims to verify the psychometric properties of the instrument called The Walker-McConnell Scale of Social Competence and School Adjustment and initiate the process of adapting it to the Czech environment. The instrument is intended for teachers (or other teaching staff) who record their observations of the frequency of pupils’ given manifestations of social behaviour. The scale was answered by 15 class teachers and 15 teaching assistants who completed it for 307 pupils attending grades 1 to 5 from 15 different classes, with one class teacher and one teaching assistant from each class. Inter-rater agreement and confirmatory factor analysis were computed, revealing a low fit of the original instrument to the data. For that reason, the original version was modified, and a reduced version of the scale was created while preserving the original subscales. A limitation of the study is the fact that the full validation of the instrument was not conducted. The subsequent step in the validation process is verifying the instrument’s validity by another diagnostic method. The instrument is intended for use in school counselling practice.
    Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0350546

     
    Název souboruStaženoVelikostKomentářVerzePřístup
    0582481 J Děchtěrenko, Lukavský et al_Adaptace Walker-McConnellovy stupnice...pdf0512.5 KBVydavatelský postprintpovolen
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.