Počet záznamů: 1  

OAF 80. Sborník esejí k 80. narozeninám Otakara A. Fundy

  1. 1.
    0578240 - FLÚ 2024 CZ cze M - Část monografie knihy
    Svoboda, Jan
    Erchómenos.
    OAF 80. Sborník esejí k 80. narozeninám Otakara A. Fundy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2023 - (Paitlová, J.), s. 76-92. ISBN 978-80-261-1186-3
    Institucionální podpora: RVO:67985955
    Klíčová slova: Otakar A. Funda * maranata * philosophy of the order of speech * Ethiopian rationality
    Obor OECD: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
    https://dspace5.zcu.cz/handle/11025/54788

    „Zvěstný“ výraz maranata, který v řečtině zní erchómenos – ten přicházející, nepředstavuje pouhý překladový ekvivalent. Erchómenos nám dovoluje tento aramejský výraz nazřít doslova v jeho vlastní podstatě. Tato dynamická podstata či rétorická „usiální“ forma byla vyplňována v různých náboženských kontextech, ať už v hebrejském, aramejském či helenistickém řádu řeči a prostupuje také do dalších kulturně náboženských vrstev a oblastí, tak jako otevírá potenciálně i dnes určité interpretační rámce srozumitelnosti, především právě v rovině existenciální interpretace, a to zcela nezávisle na programové potřebě hlásat supranaturální christologii. Dějiny filosoficko-náboženského myšlení, především pak filosofie přirozeného náboženství, jehož doposud spíše nechtěnou, ač originální kulturní součástí je etiopské racionalistické myšlení 17. století, nás však zcela nezávisle na specifickém vývoji racionalismu v Evropě upozorňují, že se v i tomto historicko-filosofickém kontextu prokazuje funkčnost této původní rétorické „usiální“ formy či řečové figury.

    The term maranata, which in Greek is erchómenos - the one coming, is not merely a translation equivalent. Erchómenos allows us to see this Aramaic expression literally in its own essence. This dynamical essence or rhetorical “usial” form has been filled in various religious contexts, whether in the Hebrew, Aramaic, or Hellenistic orders of speech, and it permeates other cultural-religious strata and domains as well, just as it potentially opens up certain interpretive frameworks of intelligibility even today, especially precisely in the realm of existential interpretation, quite apart from the programmatic need to proclaim a supranatural Christology. However, the history of philosophical-religious thought, and especially the philosophy of natural religion, of which the Ethiopian rationalist thought of the seventeenth century has been a hitherto rather unintended, though original, cultural component, alerts us, quite independently of the specific development of rationalism in Europe, to the fact that the functionality of this original rhetorical “usial” form or figure of speech is also demonstrated in this context.
    Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0347302

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.