Počet záznamů: 1
Fenomén #scicomm: využití big data a jejich analýzy při sledování komunikace vědy na internetových stránkách českých výzkumných organizací.
- 1.0566793 - SOÚ 2024 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
Raudenská, Petra - Topinková, R.
Fenomén #scicomm: využití big data a jejich analýzy při sledování komunikace vědy na internetových stránkách českých výzkumných organizací.
[The #scicomm Phenomenon: Using and Analysing Big Data to Track Science Communication on Czech Research Institutional Websites.]
Sociologický časopis / Czech Sociological Review. Roč. 59, č. 4 (2023), s. 387-415. ISSN 0038-0288. E-ISSN 0038-0288
Grant CEP: GA MK(CZ) DG18P02OVV016
Klíčová slova: science communication * public research institutions * big data analysis * text analysis * topic models * social network analysis
Obor OECD: Sociology
Impakt faktor: 0.4, rok: 2022
Způsob publikování: Open access
https://sreview.soc.cas.cz/corproof.php?tartkey=csr-000000-0250
Tato studie se zaměřuje na komunikaci vědy na internetových stránkách českých výzkumných organizací. Konkrétně se zabýváme otázkou, do jaké míry je česká věda v online prostředí sdílená s veřejností a jaký je v tomto ohledu rozdíl mezi institucionálními weby společenských/humanitních a přírodních/technických věd. Výsledky ukázaly, že online obsah vědeckých webů se nijak nevymyká běžným standardům, kdy jsou pojmy vědy a popularizace komunikovány především v souvislosti s dalšími vzdělávacími institucemi, studiem a výzkumem. Oproti sociálním vědám je v případě přírodních věd častěji popularizace spojována s oceňováním vědců právě za propagaci a popularizaci vědy. Strukturální analýza webů naznačuje, že naprostá většina vědeckých webů odkazuje na sociální média typu Facebook, Twitter, Youtube, Instagram a LinkedIn. Podobně frekventovaně je v online obsahu vědeckých webů odkazováno na zpravodajská média typu ceskatelevize.cz, novinky/lidovky.cz nebo rozhlas.cz. Na druhou stranu tyto weby mnohem méně často odkazují na institucionální a ministerské či státní weby. Výsledky tak ukazují, že česká věda se v komunikaci postupně odkloňuje od tradičního kanonického modelu komunikace k interaktivnímu, reflexivnímu modelu komunikace a ke komunikaci široce využívá nových online technologií.
This study focused on science communication on the websites of Czech research institutions. Particularly, we inquired to what extent Czech science is shared with the public on the Internet and what differences can be found between the websites of social and natural science institutions. Textual analysis revealed that on the scientific websites, terms like “science” and “popularization” occurred together with references to scientific institutions, study, and research. In the case of natural sciences, the term “popularization” was more often linked to receiving science awards for science popularization and promotion. Structural web analysis showed that most scientific webs contained hyperlinks to social media such as Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, and LinkedIn. Similarly, they often referred to online news outlets such as ceskatelevize.cz, novinky.cz, lidovky.cz, and rozhlas.cz. On the other side, they much less often referred to institutional and government websites. The results suggested that Czech science communication can be characterized as more interactive than canonical.
Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0338083
Název souboru Staženo Velikost Komentář Verze Přístup J_Raudenska_Topinkova_Fenomén #scicomm_CSR_4.pdf 4 1 MB Vydavatelský postprint povolen
Počet záznamů: 1