Počet záznamů: 1  

„Nauč se gramatiku a potom něco piš!“ aneb reakce mládeže na pravopisné chyby svých vrstevníků v on-line prostředí

  1. 1.
    0566629 - ÚJČ 2023 RIV SK cze C - Konferenční příspěvek (zahraniční konf.)
    Kubeček, Filip
    „Nauč se gramatiku a potom něco piš!“ aneb reakce mládeže na pravopisné chyby svých vrstevníků v on-line prostředí.
    [“Learn grammar and then write something!” – Reactions of the youth to the spelling mistakes of their peers in the online environment.]
    Varia 30. Zborník príspevkov z 30. kolokvia mladých jazykovedcov. Trnava: Slovenská jazykovedná spoločnosť pri Jazykovednom ústave Ľ. Štúra SAV, 2022 - (Gajdošová, K.; Kolenčíková, N.), s. 190-197. ISBN 978-80-971690-8-4.
    [Kolokvium mladých jazykovedcov /30./. Častá - Papiernička (SK), 03.11.2021-05.11.2021]
    Institucionální podpora: RVO:68378092
    Klíčová slova: Czech orthography * spelling mistakes * online communication
    Obor OECD: Linguistics
    https://www.juls.savba.sk/ediela/varia/30/Varia30.pdf

    Pravopis je klíčovým bodem výuky českého jazyka na základních a středních školách, orientace v něm je ostatně jedním z výstupů takzvaných rámcových vzdělávacích programů, zaštiťovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Dodržování pravopisných zásad je přitom vyžadováno, očekáváno či alespoň kladně přijímáno nejen v oficiálních projevech, avšak často též ve sféře projevů neformálních, a zejména jsou-li jejich účastníky právě tací, kteří se s osvojováním a opakováním učiva denně setkávají. Tento příspěvek se zaměřuje na autentickou konfrontaci zástupců mladé generace (zhruba 15 let věku) s texty sdílenými jejich vrstevníky v jistém komunitním uskupení fungujícím na sociální síti. Ukazuje, jak často jedinci ovládající pravopis (či alespoň jeho příslušnou část) cíleně upozorňují na jeho nedostatky v cizích projevech, jakým způsobem svou reakci podávají, za které chyby viní autory nejvíce (a kterých si naopak soustavně nevšímají), co z nich vyvozují a jaké diskuse mezi ostatními členy jejich připomínky následně vyvolávají. Příspěvek tím podává svědectví o míře úspěšnosti výuky češtiny a aplikace jejích poznatků, o vztahu mládeže ke svému mateřskému jazyku, ale zároveň o jeho využívání pro zlomyslnou kritiku druhých či takzvaný trolling.

    Orthography is a key point of teaching the Czech language in primary and secondary schools, correct spelling is one of the outcomes of the so-called Framework Educational Programmes, which are under the patronage of the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic. Adherence to spelling rules is required, expected, or at least positively perceived not only in formal speeches, but often also in the informal ones, especially if the recipients are among those who learn and repeat the curriculum on a daily basis. This paper focuses on the authentic confrontation of the representatives of the young generation (around 15 years of age) with texts shared by their peers in a certain community group operating in a social network. It shows how often those who have mastered correct spelling (or at least the relevant part of it) purposefully point out mistakes in other people's text messages, how they react to them, which mistakes they blame the authors for the most (and which ones, on the contrary, they consistently ignore), what they infer from them, and what discussions among other members of the group their comments subsequently provoke. In this way, the paper testifies to the degree of teaching Czech and the application of acquired knowledge, to the relationship of young people to their mother tongue, but at the same time to its use for malicious criticism of others or so-called trolling.
    Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0338090

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.