Počet záznamů: 1  

Memento obětí totalitních režimů jako motor kariéry, nebo závazek kontinuity vědecké práce

  1. 1.
    0564760 - MÚA 2023 RIV SK cze J - Článek v odborném periodiku
    Pavlíček, Tomáš W.
    Memento obětí totalitních režimů jako motor kariéry, nebo závazek kontinuity vědecké práce.
    [Memento of the victims of totalitarian regimes as a career motor, or the commitment to continuity of scientific work.]
    Kultúrne dejiny. Roč. 13, Supp. (2022), s. 128-152. ISSN 1338-2209
    Grant CEP: GA ČR(CZ) GA19-20678S
    Institucionální podpora: RVO:67985921
    Klíčová slova: history of science * war victims * revolutionary ideology
    Obor OECD: History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
    Způsob publikování: Open access
    https://dx.doi.org/10.54937/kd.2022.13.Supp.128-152

    Článek zkoumá transformaci akademické obce ve střední Evropě po roce 1945 a vnímání válečných obětí mezi vědci. Autor se soustředí na zkušenosti a kariérní očekávání českých přírodovědců (matematici, astronomové, fyzici), kteří se etablovali ve čtyřicátých a padesátých letech 20. století a čelili základním prvkům totalitarianismu ve svých profesích (závazná ideologie, masová strana, masový teror, monopol na informace, centrální řízení, plánované hospodářství). Ačkoli definice pojmu bývá vztažena na stalinismus, mnoho zásadních rozhodnutí a reforem začalo hned po válce (plánované hospodářství, masové studium, centralizovaný výzkum, závazná ideologie, revoluční spravedlnost). Článek ukazuje, jak generální tajemní České akademie věd a umění, fyzik Viktor Trkal, argumentoval oběťmi, když obviňoval své kolegy z kolaborace. Zkušenosti studentů byly odlišné, jak ukazují dva rozhovory.

    The article examines the transformation of academia in Central Europe after 1945 and the reflection of war victims among scholars. The author focuses on the experience and career prospects of Czech natural scientists (mathematicians, astronomers, physicists) who re-established themselves in the 1940s and 50s and who firmly opposed the essential elements of totalitarianism in their professions (binding ideology, mass party, monopoly on information, central management, planned economy). Although this definition corresponds to the Stalinist period, many categorical decisions and reforms started immediately after the war (planned economy, mass university studies, centralization of research, binding ideology of revolutionary justice). The article shows how the general secretary of the Czech Academy of Sciences and Arts, physicist Viktor Trkal, used the argument of victims when he accused his colleagues of collaboration. The students’ experience has diversified, as shown on two interviewees.
    Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0336356

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.