Počet záznamů: 1  

Kritéria validity testů kognitivních schopností v baterii Woodcock-Johnson IV u romských dětí

  1. 1.
    0562468 - PSÚ 2023 RIV SK cze A - Abstrakt
    Urbánek, Tomáš - Czekóová, Kristína - Hricová, A. - Mrhálek, T. - Seifert, M. - Laciga, J.
    Kritéria validity testů kognitivních schopností v baterii Woodcock-Johnson IV u romských dětí.
    [Validity criteria for the Woodcock-Johnson IV tests of cognitive abilities in Roma children.]
    Sociálne procesy a osobnosť 2022. Kniha abstraktov 23. ročníka medzinárodnej vedeckej konferencie. Bratislava: Institute of Experimental Psychology of the Centre of Social and Psychological Sciences SAS, 2022 - (Sedlár, M.; Grežo, M.). s. 85-85. ISBN 978-80-89524-69-3.
    [Sociálne procesy a osobnosť 2022. 05.09.2022-07.09.2022, Stará Lesná]
    Grant CEP: GA TA ČR(CZ) TL02000187
    Institucionální podpora: RVO:68081740
    Klíčová slova: psychological diagnosis * intelligence * sociocultural disadvantage
    Obor OECD: Psychology (including human - machine relations)
    http://www.spao.eu/2022/spo2022_kniha_abstraktov.pdf

    Testová baterie Woodcock-Johnson IV (WJ IV) je nástrojem na zjišťování inteligence vycházející z teorie Cattell–Horn–Carroll. Již dlouho je známo, že testování intelektu u minorit je spojeno s řadou otázek týkajících se především validity. V USA byla pro pomoc psychologům testujícím kognitivní schopnosti u minorit vytvořena
    Kulturně-jazyková interpretační matice (C-LIM). C-LIM je nástroj pro klasifikaci testů inteligence podle míry jejich ovlivnění jazykovými a kulturními znalostmi. V našem výzkumu jsme porovnali výkon v deseti testech WJ IV u souborů 399 Romských dětí a 131 dětí z majoritní populace z prvního stupně ZŠ. Výkony v testech WJ IV byly u skupiny Romských dětí výrazně nižší ve srovnání s majoritní populací. Tyto rozdíly jsme se pokusili vysvětlit v souladu s metodou C-LIM. Tento nástroj se však pro naše účely ukázal jako nepoužitelný, proto jsme na základě empirických výsledků navrhli vlastní klasifikaci testů WJ IV, která se zdá být vhodným východiskem pro identifikaci minoritních dětí, u kterých je vyšetření intelektu testy WJ IV nevalidní.

    The Woodcock-Johnson IV (WJ IV) Tests of Cognitive Abilities is an intelligence test battery based on the Cattell-Horn-Carroll theory. It has long been known that intelligence testing in minorities is associated with number of issues primarily related to validity. To aid practitioners examining cognitive abilities in minority populations, the Culture-Language Interpretative Matrix (C-LIM) has been developed in the USA. The C-LIM is a classification system for intelligence tests that differentiates the extent to which cultural and linguistic load influence performance. In this research we compared performance on ten WJ IV tests in 399 Roma children and 131 children from the majority population attending primary school. Significantly poorer performance on the WJ IV tests emerged in the group of Roma children relative to their counterparts from the majority. We attempted to explain these differences using the C-LIM method, but this tool proved to be inadequate for our purposes. Using empirical results, we therefore proposed our own classification of WJ IV tests. This alternative classification appears to be a suitable starting point for identifying minority children for whom the WJ IV tests are not valid.
    Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0334797

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.