Počet záznamů: 1  

Korpusnaja gramotnostʹ kak maloizučennaja problema: soderžanie i specifika ponjatija

  1. 1.
    0562282 - ÚJČ 2023 RIV UA rus J - Článek v odborném periodiku
    Schillova, Aksana
    Korpusnaja gramotnostʹ kak maloizučennaja problema: soderžanie i specifika ponjatija.
    [Corpus literacy as an underresearched problem. The content and specificity of the concept.]
    Linguistic Studies. Roč. 43, květen (2022), s. 164-185. ISSN 1815-3070
    Institucionální podpora: RVO:68378092
    Klíčová slova: language corpus * corpus literacy * corpus competence * corpus user
    Obor OECD: Linguistics
    Způsob publikování: Open access
    https://jlingst.donnu.edu.ua/article/view/12165

    Visvіtleno problemu tak zvanoї «korpusnoї gramotnostі» koristuvačіv movnih korpusіv. Vivčeno іstorіju pitannja perevažno na materіalі anglomovnoї, rosіjsʹkomovnoї ta česʹkomovnoї naukovoї lіteraturi. Proanalіzovano zmіst, mežі і specifіku ponjattja «korpusna gramotnіstʹ», ŝo z’javilosja v naukovіj lіteraturі na počatku HHІ stolіttja. Na osnovі kritičnogo analіzu j uzagalʹnennja naukovih džerel zaproponovano defіnіcіju ponjattja «korpusna gramotnіstʹ», vstanovleno činniki, ŝo viznačajutʹ zmіst і specifіku cʹogo ponjattja pri jogo zastosuvannі v rіznih galuzjah roboti z movoju (vikladannja movi, perekladacʹka dіjalʹnіstʹ, doslіdnicʹka dіjalʹnіstʹ ta іn.). Porušeno pitannja pro korpusnu gramotnіstʹ lіngvіstіv, ŝo naležatʹ do іnših, nіž korpusna lіngvіstika, movoznavčih naprjamіv.


    The rapid development of information technologies and corpus linguistics in our century has made language corpora accessible to a wide range of users. Corpora are constantly growing and improving and many of them are free available on the Internet today. Nevertheless, courses on corpus linguistics and on working with corpora still have not been universally integrated into the university core curricula of philological disciplines. Under these circumstances, it is relevant to dis cuss the question of the so-called «corpus literacy» which reflects the correspondence (or non correspondence) between users’ competencies and the requirements that must be met when using corpora in research, teaching, translation, or any other work concerned with language data. In the present paper, the corpus literacy is considered an essential condition for the quality and effectiveness of the use of language corpora.

    Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0334642

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.