Počet záznamů: 1  

Dostupnost veřejnou dopravou: simulace využitelnosti veřejné dopravy v každodenních situacích

  1. 1.
    0559218 - SOÚ 2023 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Bernard, Josef
    Dostupnost veřejnou dopravou: simulace využitelnosti veřejné dopravy v každodenních situacích.
    [Public transport accessibility: simulation of the usability of public transport in everyday situations.]
    Geografie. Roč. 127, č. 2 (2022), s. 145-168. ISSN 1212-0014. E-ISSN 2571-421X
    Grant CEP: GA ČR(CZ) GC18-05704J
    Institucionální podpora: RVO:68378025
    Klíčová slova: public transport * accessibility * everyday life * spatial inequality
    Obor OECD: Sociology
    Impakt faktor: 0.9, rok: 2022
    Způsob publikování: Open access
    https://geografie.cz/127/2/0145/

    Článek představuje inovativní metodu hodnocení dostupnosti obcí pomocí veřejné dopravy. Metoda je založena na simulaci využitelnosti veřejné dopravy v reálných každodenních situacích. Umožňuje měřit, kolik času obyvatelé obcí potřebují, když využijí veřejnou dopravu pro dosažení různých běžně využívaných dopravních cílů, v určitou denní dobu. Tím metoda reflektuje každodenní realitu využívání veřejné dopravy. Využití metody demonstruji explorativním mapováním dostupnosti, srovnáním regionů a ukázkou využitelnosti dílčích indikátorů. Výsledky analýzy odhalují základní prostorové vzorce dostupnosti veřejné dopravy v Česku: lepší dostupnost na Moravě než v Čechách, dobrá dostupnost v zázemí velkých měst a zhoršená dostupnost ve vnitřních periferiích. Dostupnost se výrazně liší v závislosti na denní době. Výsledky také umožňují odvodit, jak velká část populace má problémy s používáním veřejné dopravy z důvodu zhoršené dostupnosti

    The article presents an innovative method of evaluating public transport accessibility. The evaluation is based on a simulation of the usability of public transport in real everyday situations. It measures the amount of time the residents of local communities need when they use public transport to reach various commonly used destinations at a specified time. The method's main advantage is that it aims at reflecting everyday use of public transport. I demonstrate the use of the method by exploratory accessibility mapping, comparison of regions, and demonstration of the usability of partial indicators. Analysis results reveal the basic spatial patterns of public transport accessibility in Czechia: better accessibility in Moravia than Bohemia, good accessibility in the hinterland of large cities, and impaired accessibility in inner peripheries. Accessibility varies significantly depending on the time of day. The results also allow us to deduce how much of the population experience difficulties using public transport due to impaired accessibility.
    Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0332683

     
    Název souboruStaženoVelikostKomentářVerzePřístup
    J_Bernard_Dostupnost veřejnou dopravou_Geografie.2022.002.pdf014.7 MBVydavatelský postprintpovolen
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.