Počet záznamů: 1  

Hledání programu, hledání identity aneb Stýkání a potýkání svatováclavské a husovsko-husitské tradice v české hudbě 2. poloviny v 19. století

  1. 1.
    0554515 - MÚA 2022 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Velek, Viktor
    Hledání programu, hledání identity aneb Stýkání a potýkání svatováclavské a husovsko-husitské tradice v české hudbě 2. poloviny v 19. století.
    [Searching for a Programme, Searching for an Identity, or the Association and the Struggle between The Saint Wenceslas and Hus-Hussite Traditions in Czech Music of the Second Half of the 19th Century.]
    Musicologica Olomucensia. Roč. 33, č. 2 (2021), s. 373-408. ISSN 2787-9186. E-ISSN 2787-9194.
    [Zdeněk Fibich: profesní podoby skladatele. Olomouc, 21.09.2020-23.09.2020]
    Grant CEP: GA ČR(CZ) GX19-28306X
    Grant ostatní: AV ČR(CZ) StrategieAV21/12
    Program: StrategieAV
    Institucionální podpora: RVO:67985921
    Klíčová slova: national identity * music * Czech national renaissance
    Obor OECD: Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
    Způsob publikování: Open access
    http://dx.doi.org/10.5507/mo.2021.023

    Text přináší v úvodu širší srovnání vývoje dvou tradic, které v 19. století významně ovlivňovaly českou společnost. Vlivy politické, nacionální a náboženské se spolu s rozvojem historického bádání promítaly do umělecké tvorby, tu hudební nevyjímaje. Obě tradice spojovalo mnohé: místo v české historii, religiózní základ, prvek česko-německého soužití, zčásti i jejich začlenění do interpretace blanické legendy atd. Výběr skladeb slouží nejen k poznání paralelního soužití obou tradic, ale je přínosný i ve smyslu nalézání skladeb, jejichž autoři se pokoušeli o sloučení obou ideových proudů. Vedle skladeb samotných k této konfrontaci poskytují další cenné informace dobová vyjádření (recenze, paměti). Text prozrazuje mnohé o motivacích skladatelů, rizicích volby témat, o přijetí publikem, příležitostech provádění, názorech konkurentů apod. Jedním z hlavních závěrů je konstatování, že husovsko-husitské skladby kvantitativně v 2. polovině 19. století převažují a že byly symbolem progresivního proudu české politické reprezentace. Skladby syntetizujícího charakteru spojoval apel na smíření konfesně, jazykově a politicky rozděleného národa, a v tomto smyslu mají blíže svatováclavským skladbám. Všechny skladby lze pak jako celek chápat i jako vhodné doplnění pro rekonstrukci tématu „Václav, nebo Hus/Žižka“.

    The text first of all gives a broader comparison of the development of two traditions that significantly influenced Czech society in the 19th century. Political, national and religious influences, together with the development of historical research, were reflected in artistic creation, including music. Both traditions were connected by many features: a place in Czech history, a religious basis, the element of Czech-German coexistence, partly also their incorporation into the interpretation of the Blaník legend, etc. The selection of compositions serves not only to understand the parallel coexistence of both traditions, but it is also beneficial in terms of finding compositions whose authors attempted to merge the two ideological currents. In addition to the compositions themselves, other valuable information on this confrontation is provided by contemporary materials (reviews, memoirs). The text reveals much about the composers’ motivations, the risks of choosing the themes, the reception by audiences, opportunities for performances, competitors’ opinions, etc. One of the main conclusions is the statement that Hus-Hussite compositions quantitatively predominated in the second half of the 19th century and that they were a symbol of the progressive current of Czech political representation. Compositions of a synthesising nature were united by an appeal to reconcile the confessionally, linguistically and politically divided nation, and, in this sense, they are closer to Saint Wenceslas compositions. As a whole, all compositions can then also be understood as a suitable addition to the reconstruction of the subject represented by the question “Wenceslas or Hus/Žižka”.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0329227

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.