Počet záznamů: 1  

Rozhlasová hra a/nebo rozhlasová inscenace? Poznámky k teorii takzvané slovesné tvorby

  1. 1.
    0548250 - ÚČL 2022 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Jungmannová, Lenka
    Rozhlasová hra a/nebo rozhlasová inscenace? Poznámky k teorii takzvané slovesné tvorby.
    [Radio play and/or radio production? Notes on a theory of “literary” radio output.]
    Česká literatura. Roč. 69, č. 4 (2021), s. 453-476. ISSN 0009-0468. E-ISSN 2571-094X
    Výzkumná infrastruktura: CLB II - 90136
    Institucionální podpora: RVO:68378068
    Klíčová slova: radio play * radio production * performativity * radio acting
    Obor OECD: Specific literatures
    Způsob publikování: Open access
    https://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:0af94141-0619-4e69-8df2-71ed8978b20f?article=uuid:674f3c7e-a3d8-45c7-a1c5-cbe63b357403

    Cílem této studie je teoreticky definovat a rozlišit rozhlasovou hru a rozhlasovou tvorbu. V první části příspěvku jsou proto charakterizovány jednotlivé složky rozhlasové inscenace (řeč, hudba, zvuk a ticho), její performativnost a její základní stavební kámen - akustická situace vznikající při interakci mezi herectvím a zvukovou produkcí. V další části je rozhlasová tvorba posouzena jako zvuková kompozice (teoretickými pasážemi o montáži a časoprostorových jevech) a nakonec jsou zmíněny i historické kořeny tohoto rozhlasového díla. Druhá polovina studie se zaměřuje na rozhlasovou hru, kterou se snaží analyzovat především na základě jejího vztahu k divadelní hře. Studie pak pokračuje zkoumáním jak strukturních prvků, tak typů rozhlasových her a sekundárních procesů spojených s tvorbou tohoto literárního díla: adaptace a dramatizace.

    The objective of this study is to theoretically define and distinguish between a radio play and radio production. Hence the first part of the paper characterizes the individual components of a radio production (speech, music, sound and silence), its performativity and its basic building block - the acoustic situation arising out of the interaction between the acting and the sound production. In the next section the radio production is considered as a sound composition (by theoretical passages on montage and time and space phenomena) and finally the historical roots of this radio work are also referred to. The second half of the study focuses on the radio play, which it endeavours to analyse primarily on the basis of its relationship to the theatre play. The study then goes on to examine both the structural elements and the types of radio plays and the secondary processes involved in the creation of this literary work: adaptation and dramatization.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0324338

     
    Název souboruStaženoVelikostKomentářVerzePřístup
    Jungmannova-CL-4-2021.pdf5700.7 KBVydavatelský postprintpovolen
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.