Počet záznamů: 1  

Tomáš Akvinský. O habitech v Teologické sumě

  1. 1.
    0547311 - FLÚ 2022 RIV CZ cze B - Monografie kniha jako celek
    Machula, Tomáš
    Tomáš Akvinský. O habitech v Teologické sumě.
    [Thomas Aquinas. On Habits in the Summa Theologiae.]
    Praha: Krystal OP, 2021. 91 s. Summa theologiae. ISBN 978-80-7575-110-2
    Institucionální podpora: RVO:67985955
    Klíčová slova: Aquinas * habits
    Obor OECD: Philosophy, History and Philosophy of science and technology

    Habitus je pojem z aristotelské filosofie, který vyjadřuje relativně trvalý sklon k určitému typu jednání. Slovo “habitus” je odvozeno z latinského “habeo” (mít), které označuje to, co máme. Tomáš pojednává v Sumě o habitech jako o kvalitách mysli, které nám umožňují něco snadno konat. Nejdůležitější činnosti jsou pro člověka činnosti v oblasti morální a duchovní. Proto jsou habity uschopňující k jednání v daných oblastech důležité a pomáhají jednat snadno a rychle, nejen někdy a obtížně. Tomáš se v další části Sumy zaobírá habity konkrétněji: rozumovými ctnostmi a morálními ctnostmi (v Prima Secundae) a teologickými ctnostmi a dary Ducha svatého (v Secunda Secundae). Pojednání o habitech, které je předmětem této knihy, je tedy filosofickým východiskem pro podstatnou část Sumy.

    Habit (sometimes discussed also as a disposition) is a concept of Aristotelian philosophy that expresses some relatively lasting inclination to a particular kind of action. This lasting inclination is called habitus according to Latin word habeo (in English: have) which describes something we possess. Aquinas in the Summa theologiae focuses on the habits as qualities of our minds that enable us to do something easily. The most important kind of human action is moral and spiritual. Through corresponding habits a person is able to act naturally and supernaturally well not only occasionally, but often and easily. Aquinas explicitly deals with habits of intellectual virtues, moral virtues, theological virtues and gifts of the Holy Spirit. Supernatural habits of the theological virtues are discussed in detail in the Secunda secundae, while natural habits (intellectual and moral virtues) and the basic introduction to the theological virtues and gifts of Holy Spirit are presented in the Prima secundae.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0323574

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.