Počet záznamů: 1  

Ať mně ještě někdo přijde s Povídkami malostranskými! K profilu Nerudova vypravěče

  1. 1.
    0547047 - ÚČL 2022 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Jedličková, Alice
    Ať mně ještě někdo přijde s Povídkami malostranskými! K profilu Nerudova vypravěče.
    [Do Not Dare to Come up with Povídky malostranské Ever Again! On the Profile of Neruda’s Narrator.]
    Český jazyk a literatura. Roč. 72, č. 1 (2021), s. 6-12. ISSN 0009-0786
    Institucionální podpora: RVO:68378068
    Klíčová slova: Jan Neruda * Povídky malostranské * Arabesky * narrator * narrative perspective
    Obor OECD: Specific literatures
    Způsob publikování: Open access s časovým embargem
    https://ucebnice.fraus.cz/cs/cesky-jazyk-a-literatura/archiv

    Příspěvek o Nerudových prózách je motivován diskusí nad požadavky na literárněhistorické znalosti maturantů. Zvažuje způsob, jak na základě typických strategií vyprávění popsat autorskou poetiku a poskytnout tak vodítka nejen k jejímu rozpoznání, ale také ocenění. Namísto kanonických Povídek malostranských je zde zaostřeno na dvě rané Nerudovy prózy v žánru arabesky (Z notiční knihy novinkáře, U okna). Už v nich lze totiž identifikovat narativní postupy, které Neruda dále rozvíjí. Nejde však jen o poetiku vyprávění, ale také o pěstování schopnosti identifikovat rétorické strategie textového subjektu obecně.

    Originally inspired by the current debate on the requirements on secondary students literary history knowledge for their final exam, which includes the capability of identifying an author by assessing the particular qualities of a textual sample, the paper suggests how to do develop a strategy of tracking typical narrative strategies. Instead of notorious reading of the canonical volume Povídky malostranské by Jan Neruda, it suggests to focus on his early pieces of short fiction in the genre of arabesque (Z notiční knihy novinkáře, U okna) which inhere a number of narrative tools that the author develops in his later works. The approach introduced may give the teachers a cue how to get students not only trained but also engaged in understanding and appreciating narrative poetics as well as some of the rhetorical strategies of a text in general.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0323399

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.