Počet záznamů: 1  

„Tmavé jeho oči doslova fascinují.“ Cesta českých kulturních pracovníků a novinářů do Německa a Holandska v září 1940

  1. 1.
    0541829 - ÚČL 2022 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Křesťan, Jiří
    „Tmavé jeho oči doslova fascinují.“ Cesta českých kulturních pracovníků a novinářů do Německa a Holandska v září 1940.
    [„His dark eyes are literarly fascinating.“ The trip of Czech cultural representatives to Germany and the Netherlands in September 1940.]
    Soudobé dějiny. Roč. 27, 3/4 (2020), s. 538-575. ISSN 1210-7050
    Grant CEP: GA ČR(CZ) GA18-14478S
    Institucionální podpora: RVO:68378068
    Klíčová slova: Czechoslovakia * Protectorate of Bohemia and Moravia * Third Reich * Czech culture * intellectuals * Nazi propaganda * collaboration
    Obor OECD: Specific literatures
    Způsob publikování: Open access
    https://sd.usd.cas.cz/pdfs/sod/2020/03/04.pdf

    V letech 1939 až 1943 patřily cesty do Německa a na jím okupovaná území mezi důležité nástroje ovlivňování veřejného mínění v Protektorátu Čechy a Morava. Studie se zaměřuje na cestu českých umělců, kulturních pracovníků a novinářů – do Německa a Holandska v září 1940. Pětatřicetičlenná delegace působila reprezentativním a pestrým dojmem. Vedle kolaborujících novinářů, jako byl Karel Lažnovský (1906–1941) nebo Vladimír Krychtálek (1903–1947), byli osloveni muži působící v různých oborech kultury, mezi nimi i tak významné osobnosti jako šéfové činohry a opery Národního divadla v Praze Jan Bor (1886–1943) a Václav Talich (1883–1961), operní pěvci Jan Konstantin (1894–1965) a Pavel Ludikar (1882–1970), houslový virtuos Váša Příhoda (1900–1960) či nakladatel Bedřich Fučík (1900–1984). Studie se zaměřuje na pětici spisovatelů, kteří se výpravy účastnili. Jaroslav Durych (1886–1962) a Václav Renč (1911–1973) patřili mezi katolicky orientované tvůrce, Josef Knap (1900–1973) a Jan Čarek (1898–1966) reprezentovali takzvané ruralisty (spisovatele venkova) a Josef Hora (1891–1945) byl předním básníkem, nejprve sociální poezie a později reflexivní lyriky. Všichni tito autoři byli v meziválečném období různým způsobem kritičtí vůči první Československé republice. Program cesty byl sestaven promyšleně. Vedle důkazů brutální síly třetí říše (návštěva vybombardovaného Rotterdamu, exkurze ve zbrojařských závodech v Essenu) se dostalo cestovatelům různých kulturních zážitků. V Berlíně účastníky výpravy přijal říšský ministr Joseph Goebbels (1897–1945), který ve svém projevu zdůraznil, že přežití českého národa závisí na podřízení Německé říši. Po návratu byla ode všech účastníků vynucována veřejná svědectví o jejich cestě a dojmech. Autor analyzuje obranné strategie, které při psaní objednaných článků a dalších projevech loajality volili uvedení spisovatelé. V závěru studie se autor zamýšlí se obecněji nad nejednoznačnými hranicemi a dilematy viny a kolaborace.

    Between 1939 and 1943, trips to Germany and to territories occupied by Germany ranked among important tools influencing the public opinion in the Protectorate of Bohemia and Moravia. The study deals with a trip of a group of Czech artists, representatives of culture and journalists – to Germany and the Netherlands in September 1940. The 35-strong delegation gives a representative impression. Apart from newspapermen collaborating with Germans, such as Karel Lažnovský (1906–1941) or Vladimír Krychtálek (1903–1947), men active in different segments of culture were invited as well, including personalities as outstanding as the directors of the dramatic company and the opera ensemble of the National Theatre in Prague, Jan Bor (1886–1943) and Václav Talich (1883–1961), respectively, opera singers Jan Konstantin (1894–1965) and Pavel Ludikar (1882–1970), violin virtuoso Váša Příhoda (1900–1960), or publisher Bedřich Fučík (1900–1984). The study focuses on five writers who took part in the trip. Jaroslav Durych (1886–1962) and Václav Renč (1911–1973) ranked among Catholic-oriented authors, while Josef Knap (1900–1973) and Jan Čarek (1898–1966) represented so-called ruralists (writers of the country), and Josef Hora (1891–1945) was a leading poet, initially writing social poetry and later reflexive lyric poetry. Between the wars, all of them had been critical toward the First Republic in one way or another. The trip’s programme had been put together ingeniously. In addition to proofs of the Third Reich’s brutal strength (a visit of the bombed-out city of Rotterdam, a sightseeing tour of the arms factory in Essen), the travelers were served a menu of diverse cultural experiences. In Berlin, they were received by Reichsminister Joseph Goebbels (1897–1945), who emphasized, while addressing them, that the survival of the Czech nation depended on its submission to the German Reich. Upon their return home, all participants were forced to give public statements about the trip and their impressions. The author analyzes defence strategies which the abovementioned authors were using while writing made-to-order articles or showing their supposed loyalty. In the end of the study, the author follows, in a more general manner, fuzzy boundaries and dilemmas of guilt and collaboration.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0319348

     
    Název souboruStaženoVelikostKomentářVerzePřístup
    Křesťan_Cesta českých kulturních pracovníků a novinářů do Německa a Holandska v září 1940.pdf14.3 MBVydavatelský postprintpovolen
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.