Počet záznamů: 1  

Uprostřed Koruny české

  1. 1.
    0536129 - ÚDU 2021 RIV CZ cze B - Monografie kniha jako celek
    Hlobil, I. (ed.) - Dospěl, M. (ed.) - Bláha, R. - Čehovský, P. - Černý, P. - Felcman, O. - John, F. - Kaczmarek, R. - Knoflíček, T. - Kovář, M. - Mezihoráková, Klára - Mudra, A. - Musil, J. - Pařízková Čevonová, J. - Prix, Dalibor - Racková, E. - Radostová, Š. - Royt, J. - Sehnoutková, P. - Slavík, J. - Studničková, Milada - Štětina, J. - Vítová, H. - Všetečková, Zuzana
    Uprostřed Koruny české.
    [In the centre of the Czech Crown.]
    Prostějov: Oberon, 2020. 235 s. ISBN 978-80-907831-0-2
    Grant CEP: GA MK DG16P02B003
    Klíčová slova: gothic * renaissance * art * sculpture * painting * architecture * craft * eastern Bohemia
    Obor OECD: Arts, Art history

    Východní Čechy jsou specifickým územím, kde se již od středověku spojovaly různé politické a kulturní vlivy ve vazbě na Čechy, Moravu a Slezsko. Vymezení území v rámci historických hranic východních Čech, jež jsou přirozeně v určité „oscilaci“ nastínila úvodní kapitola Ondřeje Felcmana. Ta nastavila publikaci jakýsi plošný rámec a další části pak kaleidoskopicky postihují dílčí fenomény středověkého a renesančního umění ve východních Čechách, kam po většinu sledovaného časového úseku územně náleželo i Kladsko (viz sonda Romualda Kaczmarka). Vzhledem k poloze východních Čech „uprostřed Koruny české“ se na území střetával vliv české i moravské církevní správy, ve 14. století bylo dokonce „na půli cesty“ mezi Olomoucí a Prahou založeno biskupství Litomyšlské. To umožnovalo budovat filiační sítě klášterů (viz např. kapitola Kláry Mezihorákové). Krajinná členitost determinovala východní Čechy jako velmi různorodé území s velkým počtem lokálních center. Studie věnující se sochařství (Ivo Hlobil, Romuald Kaczmarek, Petr Čehovský, Hana Vítová) rozkryly silnou závislost na slezských exportech („druhotné“ novodobé exporty jsou zcela samostatnou kategorií, což demonstrovala svou kapitolou Šárka Radostová), naopak v lokálních centrech se rozvíjelo řemeslo (texty Radka Bláhy a Petry Sehnoutkové, Jiřího Slavíka, Jana Musila a Františka Johna). Unikátní iluminované rukopisy byly vázány zejména na klášterní prostředí nebo mecenát významných církevních osobností (příspěvky Pavola Černého a Milady Studničkové). Exkluzivní památky v médiu nástěnné malby jsou dnes pro období středověku kvalitně zpracované (Jan Royt, Zuzana Všetečková), stav dochování některých památek a lokální stylová a dílenská „zakonzervovanost“ však s postupem výzkumu přináší více otázek než odpovědí (Tomáš Knoflíček). Stylovou „regresi“ přirozeně zaznamenáváme i v uměleckém řemesle (kampanologická studie Františka Johna). Vzhledem k tomu, že architektonických památek či jejich reliktů je i přes torzálnost dnešního fondu několik set, v rozsahu této monografie byly prezentovány vybrané analytické sondy (Klára Mezihoráková, Miroslav Kovář, Jana Pařízková Čevonová, Dalibor Prix, Jan Štětina). Text Aleše Mudry se snaží rozkrývat významy architektonické plastiky, výrazně se věnuje i rané renesanci, která není v publikaci příliš silně zastoupena.

    Eastern Bohemia is a specific territory where various political and cultural influences have merged since the Middle Ages in relation to Bohemia, Moravia and Silesia. The delimitation of the territory within the historical borders of Eastern Bohemia, which are naturally in „oscillation“, was outlined in the introductory chapter by Ondřej Felcman. It set the publication a kind of general framework, and other parts kaleidoscopically affect partial phenomena of medieval and renaissance art in Eastern Bohemia - including Kladsko for most of the observed period (see the chapter of Romuald Kaczmarek). Due to the position of Eastern Bohemia „in the middle of the Czech Crown“, the influence of the Czech and Moravian ecclesiastical administration clashed in the area, in the 14th century the Litomyšl bishopric was even established „halfway“ between Olomouc and Prague. This made it possible to build branch networks of monasteries (see, for example, the chapter of Klára Mezihoráková). The landscape fragmented Eastern Bohemia as a very diverse territory with a large number of local centers. Studies on sculpture (Ivo Hlobil, Romuald Kaczmarek, Petr Čehovský, Hana Vítová) revealed a strong dependence on Silesian exports („secondary“ modern exports are a completely separate category, as demonstrated by the chapter of Šárka Radostová), on the contrary, the crafts developed in local centers (texts by Radek Bláha and Petra Sehnoutková, Jiří Slavík, Jan Musil and František John). The unique illuminated manuscripts were mainly connected with the monastic environment or the patronage of important ecclesiastical personalities (contributions by Pavol Černý and Milada Studničková). Exclusive monuments in the medium of wall painting are now well-processed for the Middle Ages (Jan Royt, Zuzana Všetečková), but the state of preservation of some monuments and local stylistic and workshop „convention“ brings more questions than answers with the progress of research (Tomáš Knoflíček). Naturally, we also record stylistic „regression“ in the arts and crafts (see the campanological study of František John). Given that there are several hundred architectural monuments or their relics, despite the torsality of today's state/ fund, selected analytical studies (Klára Mezihoráková, Miroslav Kovář, Jana Pařízková Čevonová, Dalibor Prix, Jan Štětina) were presented in this book. The text by Aleš Mudra tries to reveal the meanings of architectural sculpture, it also pays significant attention to the early Renaissance, which is not very strongly represented in the publication.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0314293

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.