Počet záznamů: 1  

Praha – Mnichov – Praha. Cesta Josefa Mánesa do Mnichova a utváření jeho díla ve čtyřicátých letech 19. století

  1. 1.
    0534617 - ÚDU 2021 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Machalíková, Pavla
    Praha – Mnichov – Praha. Cesta Josefa Mánesa do Mnichova a utváření jeho díla ve čtyřicátých letech 19. století.
    [Prague – Munich – Prague. The journey of Josef Mánes to Munich and the shaping of his
    work in the 1840s.]
    Bulletin Moravské galerie v Brně. -, č. 81 (2020), s. 22-40. ISSN 0231-5793
    Institucionální podpora: RVO:68378033
    Klíčová slova: painting * lyrical genre * art exhibitions * relations between Prague and Munich * Josef Mánes * 19th century
    Obor OECD: Arts, Art history
    Způsob publikování: Pouze metadata

    Text se věnuje pobytu Josefa Mánesa v Mnichově v letech 1844–1847. S tímto pobytem bývají ve výkladu jeho malířské tvorby spojovány vstup do velkého uměleckého světa a seznámení s aktuální evropskou uměleckou scénou. Na druhou stranu se zdůrazňuje jeho odklon od internacionálních témat po návratu do Prahy. Současně historiografie přebírala stereotypní konstrukci představy o konfliktu mezi Mánesem a ředitelem pražské Akademie Rubenem jako důvodu jeho náhlého odchodu z Prahy. V obecnější rovině text sleduje konfrontaci pražské umělecké scény s mnichovskou na přelomu třicátých a čtyřicátých let 19. století. Na tomto pozadí se zabývá otázkou, jaký měla konfrontace s mnichovskou situací význam pro Mánesovu následnou tvorbu.

    The text is dedicated to the sojourn of Josef Mánes in Munich between 1844 and 1847. In the interpretation of his painterly work this sojourn is usually connected with his entry to the world of grand art and becoming acquainted with the contemporary European art scene. Conversely, attention is also paid to his deviation from international themes after his return to Prague. At the same time historiography tended to accept the stereotyped construct of an imagined conflict between Mánes and the director of the Prague Academy Ruben as the reason for his sudden departure from Prague. At a more general level the text observes the confrontation between the art scenes in Prague and Munich at the turn of the 1830s and 1840s. Against the background of these events it examines the question of the significance of being confronted with the Munich situation for Mánes’s following work.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0312787

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.