Počet záznamů: 1
Metternich - Nobile - Metternich. Patronát jako vztah s proměnlivou konstantou
- 1.0531227 - ÚDU 2021 RIV CZ cze K - Konferenční příspěvek (tuzemská konf.)
Petrasová, Taťána
Metternich - Nobile - Metternich. Patronát jako vztah s proměnlivou konstantou.
[Metternich - Nobile - Metternich. Patronage as a relationship with a changing constant.]
Tvůrce jako předmět dějin umění. Praha: Artefactum, 2020 - (Jindra, P.; Vondráček, R.), s. 155-164. ISBN 978-80-88283-35-5.
[Sjezd historiků umění /6./. Praha (CZ), 20.09.2018-21.09.2018]
Grant CEP: GA ČR(CZ) GA17-19952S
Institucionální podpora: RVO:68378033
Klíčová slova: architecture * Neo-Classicism * ephemer architecture * park * monuments * Pietro Nobile * Clemens Wenzel Lothar Metternich * Bartolomeo Bongiovanni * Königswart * Kulm * Czech Lands * Austria * 19th century
Obor OECD: Arts, Art history
Tento příspěvek zkoumá autorství uměleckého díla jako výsledek patronátu, v němž se sociální kapitál obou účastníků - umělce a objednavatele - proměňuje. Nejprve čerpal Metternich ze symbolického kapitálu italského architekta s římským akademickým školením. Později převážil vztah právě opačný a Nobile posiloval svou pozici zejména díky politickému kapitálu Metternicha. Proměnlivá hodnota patronátu spočívala v nerovnováze, s níž patron nebo umělec zúročovali svůj společenský kapitál - jeden z hlediska reprezentace, druhý z hlediska úspěšnosti na uměleckém trhu.
This paper examines the authorship of an artwork as the result of patronage in which the social capital of both participants - the artist and his patron - changes. Initially Metternich drew on the symbolic capital held by the Italian architect, who had studied in Rome. Later the balance of their relationship was reversed. The variable element in this patronage was the imbalance between how the patron and artist benefitted from their social capital - one in terms of representation, and the other in terms of success on the art market.
Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0312318
Počet záznamů: 1