Počet záznamů: 1  

Vliv přejezdů těžkých vozidel přes zakopané potrubí na jeho napjatost

  1. 1.
    0525520 - ÚTAM 2021 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Gajdoš, Lubomír - Šperl, Martin - Hračov, Stanislav - Crha, P.
    Vliv přejezdů těžkých vozidel přes zakopané potrubí na jeho napjatost.
    [Effect of heavy-duty vehicles riding over buried pipes on stress in the pipes.]
    Plyn : odborný měsíčník pro plynárenství. Roč. 100, č. 2 (2020), s. 76-93. ISSN 0032-1761
    Grant CEP: GA TA ČR(CZ) TE02000162
    Institucionální podpora: RVO:68378297
    Klíčová slova: strain gauge measurements * pipe stress * vehicle riding
    Obor OECD: Applied mechanics
    Způsob publikování: Omezený přístup
    https://www.cgoa.cz/casopis-plyn.archiv/show?casopisId=2

    V článku jsou uvedeny a diskutovány výsledky teoretického i experimentálního výzkumu deformačních a napěťových změn ve stěně zakopaného plynovodního potrubí způsobených přejezdy těžkého vozidla, a to zejména z hlediska vhodnosti používání ochranných trubek na vysokotlakých plynovodech. Po celém obvodě trubního tělesa DN 500 z oceli L360NE, konkrétně v pozicích 12 h, 3 h, 6 h a 9 h, byly tenzometricky měřeny poměrné deformace v obvodovém a podélném směru, a to od stavu jeho uložení do vykopané rýhy a zásypu až do přejezdů vozidla při prázdném tělese a při jeho natlakování na 5,5 MPa, resp. 5,2 MPa. Z naměřených deformací byly určeny hodnoty obvodových i podélných napětí po obvodě tělesa a z nich byl určen čistý vliv přejezdů. Pokud uvažujeme obvodové napětí v poloze 12 h, pak napětí od přejezdu vozidla přes prázdné potrubí je podle tenzometrických měření necelých -5 MPa a dle přibližných výpočtů -9,4 MP a. U natlakovaného tělesa je tento vliv ještě menší. Získaný výsledek ukazuje, že vliv vnějších zatížení od přejíždějících vozidel nepředstavuje z hlediska celkové napjatosti potrubí žádnou mimořádnou hrozbu.

    The contribution describes and discusses the results of theoretical and experimental research into the changes in the deformation and stress in the walls of a buried gas pipeline caused by heavy-duty vehicles riding over it, in pa rticular as regards the use of casing on high-pressure gas pipelines. Over the entire circumference of a DN 500 pipe of L360NE steel, specifically in the 12, 3, 6 and 9 o'clock positions, relative deformations were strain gauged in the circumferential and longitudinal directions, the measurements covered a range from the condition of the pipe when buried in the excavation and backfilled until the riding of a vehicle over the pipe when empty and then when pressured up to 5.5 MPa and 5.2 MPa. The measured deformations served as input data for calculating the values of hoop and longitudinal stress over the circumference of the pipe, and the net effect of vehicle rides was determined from them. Considerin g the hoop stress in the 12 o'clock position, the stress caused by the vehicle riding over the empty pipe is less than -5 MPa based on the strain gauge measurements, and it is -9.4 MPa based on approximate calculations. This effect is even weaker for the pipe under pressure. The results show that the effect of external load caused by vehicles does not constitute any extreme risk in terms of overall stress in the pipeline.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0309633

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.