Počet záznamů: 1  

Barokní umění v českých zemích jako médium řádové propagandy

  1. 1.
    0523581 - ÚDU 2021 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Mádl, Martin
    Barokní umění v českých zemích jako médium řádové propagandy.
    [Baroque Art in the Czech Lands as a Medium of Propaganda for Religious Orders.]
    Opuscula historiae artium. Roč. 68, č. 2 (2019), s. 214-229. ISSN 1211-7390
    Grant CEP: GA ČR(CZ) GA17-11912S
    Institucionální podpora: RVO:68378033
    Klíčová slova: religious orders * Jesuits * Benedictines * propaganda * Counter-Reformation * re-Catholicisation * ceiling paintings
    Obor OECD: Arts, Art history
    Způsob publikování: Open access s časovým embargem
    http://hdl.handle.net/11222.digilib/142414

    Propagace katolické víry v českých zemích, správa farností a vzdělávání věřících v pobělohorské době byly svěřeny různým církevním institucím s odlišnou duchovní a kulturní tradicí, s různými společenskými a politickými strategiemi. Nejen náboženské, ale také sociální, politické a ekonomické zájmy mohly tyto instituce vést k soutěžení a rivalitě. Umělecká díla nevyjadřovala vždy výhradně náboženský obsah, ale různými distinkčními znaky a pečlivě vybíranými náměty zprostředkovávala také ideologická a propagandistická poselství a sloužila ke zviditelnění církevních institucí, jež stály za jejich objednávkou. Především řád Tovaryšstva Ježíšova se v 16. a 17. století dopracoval sofistikovaných, efektních a efektivních forem reprezentace a sebeprezentace. V článku se pokoušíme ozřejmit, jak některé nástroje jezuitské propagandy ovlivňovaly starší církevní řády, jako byl benediktini, a jak jimi byly adoptovány a využívány pro jejich vlastní zájmy.

    In the period after the Battle of White Mountain, the tasks of promoting the Catholic faith in the Czech lands, the administration of parishes, and the education of the faithful were given to various church institutions with different spiritual and cultural traditions and social and political strategies. These institutions were drawn into competition and rivalry not just by social, political, and economic as well as religious interests. The meaning expressed by a work of art was not always exclusively religious, as through various distinctive symbols and carefully selected themes it also communicated ideological and propagandistic messages and increased the visibility of the church institution by which it had been commissioned. In the 16th and 17th centuries the Order of the Society of Jesus particularly developed sophisticated, effective, and powerful forms of representation and self-presentation. In this article the author seeks to clarify how some instruments of Jesuit propaganda influenced older Church orders such as the Benedictines and how those orders then adopted them for their own interests.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0308446

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.