Počet záznamů: 1  

Onto-teologické pojetí metafyziky a „posvátná věda“ podle Tomáše Akvinského

  1. 1.
    0519336 - FLÚ 2020 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Němec, Václav
    Onto-teologické pojetí metafyziky a „posvátná věda“ podle Tomáše Akvinského.
    [Onto-theological Concept of Metaphysics and “sacred doctrine”, according to Thomas Aquinas.]
    Filosofický časopis. Roč. 67, č. 6 (2019), s. 895-915. ISSN 0015-1831
    Institucionální podpora: RVO:67985955
    Klíčová slova: Thomas Aquinas * Aristotle * Avicenna * Metaphysics * Neoplatonism
    Obor OECD: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
    Způsob publikování: Open access
    https://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:df7a472e-1051-4851-96d1-5e733e895b81?article=uuid:e54079e7-e43b-48f7-b85d-a6ec218cb2f5

    Autor v této stati analyzuje onto-teologické pojetí metafyziky u Tomáše Akvinského. V souladu s tím se zaměřuje zejména na problém předmětu metafyziky. Nejprve ukazuje, jakým způsobem Tomáš systematizuje různá vyjádření o předmětu první filosofie a rozmanitá označení pro tuto disciplínu, která se objevují v Aristotelově Metafyzice. Poté věnuje pozornost některým antickým komentátorům, kteří se klonili k teologickému pojetí metafyziky. Dále tematizuje Avicennovo pojetí metafyziky, aby objasnil, do jaké míry Tomáš ve svém určení předmětu metafyziky následuje tohoto arabského myslitele. Objasnění poměru metafyziky a „posvátné vědy“ umožňuje porozumět důvodům, jež Tomáše vedly právě k převzetí Avicennova onto-teologického pojetí. Autor zastává tezi, že Tomáš paradoxně nepřijal novoplatónské teologické pojetí metafyziky a přiklonil se k Avicennovi proto, aby si uvolnil místo pro vlastní „posvátnou vědu“, která je ovšem vytvořená podle modelu novoplatónské teologie.

    The article deals with Aquinas’ onto-theological concept of metaphysics. In particular, it focuses on the question of the subject of metaphysics. The author shows how Aquinas systematizes various expressions about the subject of the first philosophy that appear in Aristotle’s Metaphysics. Attention is also paid to some ancient commentators who stood for the theological concept of metaphysics. Avicenna’s concept of metaphysics is thematized in order to clarify to what extent Aquinas, in his determination of the subject of metaphysics, followed this Arabic thinker. A clarification of the relationship between metaphysics and “sacred doctrine” enables to understand why it is Avicenna’s onto-theological concept of metaphysics, which Thomas took over. The author argues that paradoxically Aquinas did not accept the Neoplatonic theological concept of metaphysics and tilted towards Avicenna to allow space for his own “sacred doctrine,” constructed according to Neoplatonic theology.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0305358

     
    Název souboruStaženoVelikostKomentářVerzePřístup
    2019_J_0519336.pdf1315.3 KBVydavatelský postprintpovolen
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.