Počet záznamů: 1  

Budoucí kruhová urychlovač v CERN

  1. 1.
    0501742 - FZÚ 2019 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Taševský, Marek
    Budoucí kruhová urychlovač v CERN.
    [Future Circular Collider at CERN.]
    Československý časopis pro fyziku. Roč. 64, č. 4 (2014), s. 228-231. ISSN 0009-0700
    Grant CEP: GA MŠMT(CZ) LG13009
    Institucionální podpora: RVO:68378271
    Klíčová slova: future circular collider * new physics * Higgs Boson
    Obor OECD: Particles and field physics

    Vědci v CERN začali vážně diskutovat o příštím velkém urychlovači pro budoucí generace částicových fyziků. Uvažuje se o kruhovém urychlovači o obvodu 80 až 100 km, postaveném v ženevské oblasti, v němž by s velkou pravděpodobností opět srážely protony s protony. Zvažují se i další varianty, zejména elektron-positronový urychlovač, který by předcházel tomu hadronovému, nebo také elektron-protonový urychlovač. Hlavní fyzikální motivací je hledání signálů Nové fyziky a/nebo měření vlastností nedávno objeveného Higgsova bozonu s ještě větší přesností, než tomu bude na konci života LHC asi za 20 let. U hadronového urychlovače jde o vývoj magnetů s vysokým magnetickým polem, kde slibnou technologií jsou vysokoteplotní supravodivé materiály, zatímco v případě leptonového urychlovače je potřeba vyvinout novou generaci urychlovacích kavit s vysokým gradientem elektrického pole, vysokou účinností přenosu elektrické energie a vysokou spolehlivostí.


    Researchers at CERN have started to seriously discuss the need for a new large accelerator for future generations of particle physicists. The most likely scenario is a collider built in the Geneva area with a circumference of 80 or 100 km in which protons would collide. Other options are also being considered, such as the electron-positron collider which could precede the proton machine or electron-proton collider. The main scientific motivation is to find signals for new physics and/or to measure properties of the recently discovered Higgs boson with much higher precision than that foreseen to be achieved by the end of LHC in about 20 years. For the proton machine, the main components are magnets with high magnetic field that are expected to be built based on high-temperature superconducting materials, while the lepton machine needs a new generation of accelerating cavities with a high gradient of electric field, high power transfer efficiency and high reliability.

    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0293738

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.