Počet záznamů: 1  

Festivity a každodennost ruských „bílých” emigrantů v pražském exilu v prolínání historie a vzpomínek

  1. 1.
    0499291 - ÚSD 2019 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Nosková, Helena
    Festivity a každodennost ruských „bílých” emigrantů v pražském exilu v prolínání historie a vzpomínek.
    [Festivities and Everyday Life of Russian „White” émigres in Prague Exile in Blending of History and Memories.]
    Národopisná revue. Roč. 28, č. 1 (2018), s. 51-63. ISSN 0862-8351. E-ISSN 2570-9437
    Grant CEP: GA MK(CZ) DG18P02OVV064
    Klíčová slova: festivity * russian „white” émigrés * russian minority in Czech Republic
    Obor OECD: History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

    Cílem studie je charakteristika ruské „bílé” emigrace v meziválečných letech a po roce 1945 z hlediska vzdělanosti, společenského života, zachovávání tradic v kalendářní obřadnosti. Stěžejní místo zabírá popis ruských pravoslavných Vánoc, které si ruští emigranti přenesli do českých zemí. Setkáváme se s ruským Sočelnikem, Roždestvom, neexistencí dědy Mráze v ruské tradici, zákazy, které provázely ruskou jolku i Vánoce v SSSR, zatímco v českém prostředí mohly zůstat zachovány. Jolka i děda Mráz se objevili v Moskvě v roce 1937 v Domě pionýrů a měli odpoutat pozornost od masových politických čistek a krutých perzekucí let 1936-1939. V roce 1949 českoslovenští komunisté přivádějí Dědu Mráze do Československa a usilují o zavedení této nové tradice až do roku 1959. Kromě těchto tradic studie pojednává o oslavách VŘSR, původu lampionových průvodů, charakterizuje novou ruskou menšinu, která přišla do Československa po roce 1945.

    The study focuses on the history of the Russian white émigrés in the then Czechoslovakia. The author shows that the white émigrés were perceived by the the Czechoslovak government as the future intelligentsia for new free Russia and for independent and free Ukraine. The emigrants were offered the opportunity of completing their studies, continuing their creative activities, or extending their education. The emigrants founded their own professional institutions, organized social life even for the Czech majority to make it familiar with the Russian culture. To the Czech environment, they translocated some of their festivals associated with orthodoxy and folk tradition. After the Czechoslovak-Soviet Treaty of Alliance was signed (1935), the emigrants' position fot worse. The activity of domestic communists introduced Soviet festivities to Czechoslovakia. After 1945, new Soviet citizens arrived in Czechoslovakia, and the white émigrés became a persecuted group.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0291523

     
    Název souboruStaženoVelikostKomentářVerzePřístup
    Noskova_Festivity.pdf0552.4 KBAutorský postprintvyžádat
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.