Počet záznamů: 1  

Vymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře

  1. 1.
    0492821 - FLÚ 2019 CZ cze B - Monografie kniha jako celek
    Čechvala, Jakub (ed.) - Poláčková, Eliška (ed.)
    Vymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře.
    [Imaginary Ithaca: Reception of Classical Mythology in Czech Culture.]
    Praha: Filosofia, 2018. 400 s. ISBN 978-80-7007-521-0
    Grant ostatní:AV ČR(CZ) StrategieAV21/11
    Program:StrategieAV
    Institucionální podpora: RVO:67985955
    Klíčová slova: reception of myhology * Czech Medieval art * Czech medieval literature * 19th-century Czech school education * 19th-century Czech parodic operettas * Karel Dostal * 20th-century Czech catholic literature * Classical reception in Czech historiography
    Kód oboru RIV: AB - Dějiny
    Obor OECD: History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

    Tématem knihy je recepce antické mytologie v českém prostředí od středověku až po 20. století. Autoři jednotlivých kapitol na příkladech z historiografické, krásné či překladové literatury, výtvarného umění, divadla nebo školství ukazují, že antické mýty v české kultuře po staletí fungují jako bezpečná projekční plocha, na kterou je možné promítat zcela aktuální významy. Ty mohou být nacionálně podbarvené, jak ukazují kapitoly o antickém základu mýtu slovanské demokracie a o staročeském překladu Trójanské kroniky – nebo se může antický mýtus stát způsobem, jak do národní kultury injektovat ideologicky nevhodné obsahy, jak je patrné na příkladu katolické literatury. Řecko-římská mytologie je v knize představena jako veřejně sdílený archiv, jehož materiál je k dispozici pro další použití, přepisování i a reinterpretaci.

    The present monograph aims at presenting several cases of Classical mythology reception in the Czech lands from the Middle Ages up to the 20th century. On the examples from historiography, literary texts (both local and translaed ones), visual arts, theatre and school education, authors of the individual chapters interpret Classical myths as a discursive background for projection of current cultural issues. These projected issues may be tinted nationally, as demonstrated, for example, in chapters dealing with the Classical roots of the Slavic Democracy myth and the Old Bohemian adaptation of the Trojan Chronicles, alternativelly, Classical mythology served at some occassions as a cover for politically incommodious meanings, cf. e.g. the chapter on Catholic literature. Greek and Roman Classical mythology is, thus, presented as a shared archive of motives, images and narratives open for constant re-using, re-writing and re-interpreting.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0288488
     
Počet záznamů: 1