Počet záznamů: 1  

Ex definitione. Pansofické pojmy J. A. Komenského a jejich dobové kontexty. Studie Martinu Steinerovi

  1. 1.
    0484448 - FLÚ 2018 RIV CZ cze M - Část monografie knihy
    Klosová, Markéta
    Komenského představa gestikulace v jeho dramatických dílech. Realismus, nebo stylizace?
    [Gesticulation in Dramatic Works by Comenius: Realism or Stylization?]
    Ex definitione. Pansofické pojmy J. A. Komenského a jejich dobové kontexty. Studie Martinu Steinerovi. Praha: Filosofia, 2017 - (Řezníková, L.; Urbánek, V.), s. 127-145. Studie a prameny k dějinám myšlení v českých zemích, 16. ISBN 978-80-7007-504-3
    Grant CEP: GA ČR GB14-37038G
    Institucionální podpora: RVO:67985955
    Klíčová slova: Comenius * pansophia * concepts * gesticulation * drama * stylization
    Obor OECD: History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

    Na rozdíl od jiných dochovaných divadelních her ze 16. a 17. století obsahuje 10 Komenského her - Diogenes Cynicus redivivus (hrán r. 1640), Abrahamus Patriarcha (hrán 1641) a osmidílný cyklus Schola ludus(hrán 1654) - detailní instrukce k divadelnímu provedení, které obsahují také informace o herectví. Kapitola srovnává Komenského pokyny s dílem jezuity Franciska Langa Dissertatio de actione scenica (1727) a s díly Johna Bulwera Chirologia a Chironomia (vyšlo 1644). Komenského poznámky naznačují, že dával přednost realistickému stylu, jaký se velmi lišil od stylizovaného herectví, které převládalo v západní Evropě v 17. a 18. století a které na počátku 18. století popsal Lang.

    Unlike other extant theatre plays of the sixteenth and seventeenth centuries, Comenius’s ten plays – Diogenes Cynicus redivivus (performed in 1640), Abrahamus Patriarcha (performed in 1641), and the eight-part cycle Schola ludus (performed in 1654) – contain detailed stage directions including inter alia notes providing information on the acting. This chapter compares Comenius’s notes with the Dissertatio de actione scenica (published 1727) by the Jesuit Franciscus Lang and with the Chirologia: or The Naturall Language of the Hand and Chironomia: or The Art of Manuall Rhetorique (both published 1644) by John Bulwer. Comenius’s notes suggest that he preferred a realistic style of acting, which considerably differed from the stylized acting that supposedly prevailed in seventeenth- and eighteenth-century Western Europe and was described by Lang at the beginning of the eighteenth century.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0280642

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.