Počet záznamů: 1  

Vodní nádrže a jejich krajina ve výtvarném umění

  1. 1.
    0482729 - ÚGN 2018 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Lacina, Jan - Halas, Petr
    Vodní nádrže a jejich krajina ve výtvarném umění.
    [Water Reservoirs and their Landscapes in Visual Art.]
    VTEI Vodohospodářské technicko - ekonomické informace. Roč. 1, č. 1 (2017), s. 31-39. ISSN 0322-8916
    Institucionální podpora: RVO:68145535
    Klíčová slova: landscape painting * dam * landscape changes
    Obor OECD: 60500
    http://www.vtei.cz/wp-content/uploads/2015/08/5782-VTEI.pdf

    Jedním ze základních směrů krajinné ekologie je hodnocení změn krajiny prostřednictvím srovnání jejího stavu (využití) v různých časových obdobích. K tomuto účelu se běžně používají mapy, fotografie, letecké i družicové snímky. Významným podkladem pro krajinně ekologickou interpretaci však mohou být i malířská a grafická zobrazení krajiny, pokud jsou ovšem dostatečně realistická. Právě výstavba přehrad patří k těm lidským zásahům, které mění krajinu nejvíce. Přitom před zatopením se údolní i nivní poříční krajina zpravidla vyznačovala obzvláště pestrou a malebnou krajinnou mozaikou, která lákala malíře k zobrazení více než jiná území. Typickým příkladem jsou údolí řek Dyje a Želetavky na jihozápadní Moravě, která byla ve 30. letech 20. století z části zatopena vodami Vranovské přehrady. Již od začátku 19. století tuto romantickou krajinu zobrazovala řada rakouských i českých malířů, kteří zachytili – často velmi podrobně – její podstatné rysy. K posouzení změn je tak k dispozici obsáhlý soubor krajinomaleb i grafických listů, zejména litografií, deponovaný v Jihomoravském muzeu ve Znojmě. Kromě Vranovské přehrady se článek zabývá i výtvarnou dokumentací krajiny a výstavby údolní nádrže Vír na řece Svratce, vltavské přehradní kaskády a Vodního díla Nové Mlýny na jižní Moravě. Okrajově je věnována pozornost i výtvarné výzdobě přehradních objektů.

    One of the fundamental branches of landscape ecology is the assessment of changes in a landscape through comparisons of its state (usage) at different points in time. This typically employs maps, photographs, and aerial and satellite photography. However, important groundwork for the interpretation of landscape ecology may also be supplied by paintings and drawings of a landscape, provided they are sufficiently realistic. The construction of water reservoirs is among the human interventions that change the face of a landscape most profoundly. Before being dammed and flooded, valley and floodplain landscapes usually featured a varied and picturesque mosaic, attracting artists to favour it over other areas in their work. Typical examples are the valleys of the Rivers Dyje and Želetavka in south-western Moravia, which were partially flooded during the construction of the Vranovská přehrada reservoir in the 1930s. From the early 19th century, this romantic landscape had been portrayed by a large number of Austrian and Czech painters who captured its distinct features, often to the smallest detail. To assess the landscape changes, there thus exists a large series of landscape paintings and prints, especially lithographs, held by the Museum of South Moravia in Znojmo. Apart from the Vranovská přehrada reservoir, the article discusses the artistic documentation of landscape and the construction of the Vír reservoir on the Svratka, the Vltava reservoir cascade and the Nové Mlýny reservoirs in south Moravia. The artistic decoration of reservoir structures is briefly mentioned as well.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0278113

     
    Název souboruStaženoVelikostKomentářVerzePřístup
    UGN_0482729.pdf26.8 MBAutorský postprintpovolen
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.