Počet záznamů: 1  

Populární kultura v českém prostoru

  1. 1.
    0463653 - SOÚ 2017 RIV CZ cze M - Část monografie knihy
    Kolářová, Marta
    Hudební subkultury mládeže v současné ČR - postsubkulturní či postsocialistické?
    [Youth music subcultures in contemporary Czech Republic – post-subcultural or post-socialist?]
    Populární kultura v českém prostoru. Praha: Karolinum, 2013 - (Daniel, O.; Kavka, T.; Machek, J.), s. 232-248. ISBN 978-80-246-2192-0
    Institucionální podpora: RVO:68378025
    Klíčová slova: subcultures * music * post-socialism
    Kód oboru RIV: AO - Sociologie, demografie

    Cílem příspěvku bude na základě empirického zkoumání aktuálního stavu čtyř vybraných hudebních subkultur mládeže v ČR diskutovat otázku, zda jsou české subkultury spíše tradiční nebo postsubkulturní, to znamená nakolik je charakterizují postmoderní aspekty, a nakolik je určuje specifičnost postsocialistické společnosti. Snažím se nahlédnout do významů, kteří mladí přikládají subkulturnímu stylu a příslušnosti. Zároveň je mým cílem zasadit výzkum současných postsocialistických subkultur do kontextu světového bádání včetně aktuálních směrů. Zdrojem tohoto příspěvku je komparativní analýza čtyř hudebních subkultur mládeže – punk, skinheads, techno a hip hop. Čerpám z empirického kvalitatitního výzkumu zahrnujícího 50 hloubkových rozhovorů a zúčastněné pozorování.
    Věnuji se zejména otázkám třídního zakotvení subkultur, politickým hodnotám, vztahu k mainstreamu a utváření komunity. Diskutuji západní vlivy a lokální tranformace kulturních prvků. Z výzkumu vyplývá, že české subkultury vykazují řadu postsubkulturních charakteristik (absenci třídního ukotvení, individualismus, apolitičnost), ale nelze je chápat jako čistě postmoderní (považují se za autentické a v opozici k mainstreamu, obsahují politicky orientované segmenty).


    The paper deals with a question if Czech youth subcultures are traditional or post-subcultural, to which extent they are characterized by post-modern aspects and how much they are specifically post-socialist. It draws on a field research on four youth music subcultures that included participant observation and fifty in-depth interviews with subculturalists. The author uses qualitative analysis and works with meanings how the young people understand and interpret the subcultural styles and experience. The aim of the paper is to contextualize the research on post-socialist youth subcultures within the contemporary Western scholarship. The author addresses issues of class aspects of subcultures, political values, relation to mainstream culture and formation of communities. The Western influences and local transformations of cultural items are discussed. It is concluded that the Czech youth subcultures can be characterized as post-subcultures regarding the absences of class determination, individualism and a-political orientation, however, they can not be understood purely as post-modern as they see themselves as authentic and in opposition to mainstream culture and include politically oriented segments - countercultures.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0262773

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.