Počet záznamů: 1  

Viditelné popisy : vizualita, sugestivita a intermedialita literární deskripce

  1. 1.
    0462710 - ÚČL 2017 RIV CZ cze B - Monografie kniha jako celek
    Fedrová, Stanislava - Jedličková, Alice
    Viditelné popisy : vizualita, sugestivita a intermedialita literární deskripce.
    [Visible descriptions: On their visual and intermedial qualities and suggestive power.]
    Praha: Akropolis, 2016. 387 s. ISBN 978-80-7470-124-5
    Grant CEP: GA ČR GAP406/12/1711
    Institucionální podpora: RVO:68378068
    Klíčová slova: description * ekphrasis * narrative * poetics * intermediality * visual studies
    Kód oboru RIV: AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize

    Titul monografie poukazuje na dva aspekty záměru autorek: jednak odhalit literární a také intermediální zdroje reprezentačního a evokačního potenciálu popisů, které vedou k vizualizaci zobrazených objektů a situací, jednak popis poukázáním na jeho evokační schopnosti učinit „viditelnějším“ v literárněvědné interpretaci i školní výuce. Publikace proto usiluje o rehabilitaci popisu – v literárních analýzách často opomíjeného, v čtenářské a slohové praxi podceňovaného. Děje se tak vlivem celé řady stereotypních hodnotových označení či opozic: ať už je to v četbě (nudný popis oproti napínavému vyprávění), ve školním slohu (hendikepující statičnost popisu je třeba překonávat dynamizací), v teorii vyprávění (popis jako přerušení či zpomalení vyprávění), nebo v historické poetice, která proti sobě nezřídka mechanicky staví starý (statický, objektivní) a moderní (dynamizovaný a subjektivizovaný) popis. Kostru publikace tvoří kapitoly založené na nasvícení popisu z perspektivy různých disciplín (stylistika a poetika; naratologie a lingvistika; rétorika; teorie vidění a vizuální studia; kognitivní vědy). Poetika popisu, ilustrovaná četnými rozbory klasické i té nejsoučasnější prózy, se postupně mění v jeho estetiku, v napření pozornosti k podmínkám a procesům čtenářského vnímání. V centru pozornosti se ocitají pojmy vizualita a vizualizace, jejichž výklad nevyhnutelně vytváří vazby k vizuálním uměním a potřebu pojmout poetiku jako intermediální.

    The title of the monograph refers to two aspects of our intention: first, to reveal the literary and intermedial sources of representative and evocative potential of descriptions that result in mental visualization of the represented objects and situations; and second, to make descriptions “more visible”, both for literary scholars and their analyses, and for readers and teachers in order to draw their attention to the particular qualities of this rather disfavoured textual type. Description appears to be handicapped by several persistent stereotypes, stemming from or/and implanted into: reading practice (“dull” description as opposed to “thrilling” action, and thus omitted by readers), stylistics and writing classes at schools (description as the “static” representational mode as opposed to the “dynamic” narration), historical poetics (“old”, traditional paradigmatic description as opposed to the “modern” subjectivized, focalized type of description), and narratology (description as “the other of narration”, “descriptive pause”, ancilla narrationis). The structure of the monograph is constituted by observing descriptions from the point of view of various disciplines (stylistics, poetics, narratology, linguistics, rhetoric, visual and cognitive studies). Poetics of description, illuminated by numerous analyses of both classical and recent works of fiction, gradually turns into its aesthetics, including the conditions and processes of reception, while focus is on visuality and visualization, the explication of which requires an intermedia approach.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0262095

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.