Počet záznamů: 1
Trhliny světa: kniha studií o Bohumilu Hrabalovi
- 1.0461561 - ÚČL 2017 RIV CZ cze M - Část monografie knihy
Matonoha, Jan
Přítomný ženský hlas, zmizelý ženský subjekt : Hrabalova trilogie Svatby v domě.
[Present Female Voice, Vanished Female Subject: Hrabal's Svatby v domě Trilogy.]
Trhliny světa: kniha studií o Bohumilu Hrabalovi. Praha: Ústav pro českou literaturu, 2016 - (Kanda, R.), s. 141-145. ISBN 978-80-88069-18-8
Institucionální podpora: RVO:68378068
Klíčová slova: Hrabal, Bohumil * Svatby v domě trilogy * gender * female narrative voice vs events representing the world of a male subject * noetic prolepsis
Kód oboru RIV: AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize
V předkládané studii („Přítomný ženský hlas, zmizelý ženský subjekt: Hrabalova trilogie Svatby v domě“) pohlížím na Hrabalovu trilogii Svatby v domě, Vita Nuova a Proluky z genderového hlediska. Spatřuji zde určitý nezamýšlený paradox: ačkoli patří vyprávěcí hlas ženě, Hrabalově manželce Elišce (Pipsi), její svět, ideje a pocity zde nejsou příliš tematizovány a de facto mizejí. Ženský subjekt zde sehrává pouze podřadnou úlohu: vystupuje pouze jako literární reprezentace světa muže, autorského subjektu Bohumila Hrabala.
In the paper (entitled "Present Female Voice, Vanished Female Subject: Hrabal’s Svatby v domě trilogy"), I focus on Bohumil Hrabal’s trilogy Svatby v domě (Weddings In a House), Vita Nuova a Proluky (Vacant Places) from a gender point of view. I see an unintended discursive and narrative paradox there in the text of those novels: although the narrator – the present female voice – is Hrabal’s wife Eliška (Pipsi), her world, ideas, and feelings vanish. The female subject plays merely a subservient role, acting as the literary representation of the world of a man, the author Bohumil Hrabal.
Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0261176
Počet záznamů: 1